Megnevezés: Alkotó: Anyag:
Technika: Készítés ideje: - Készítés helye:
Gyűjtemény: Leltári szám:


Csipkeszegély

Az életfa két oldalán álló páros madárábrázolás az ókortól kezdve a művészetek szinte minden ágában megtalálható. Eleinte szimbolikus jelentéssel bír, így például a galamb az ókori mitológiában a szerelem hírnöke, a keresztény művészetben az ártatlanság, a hűség, a béke jelképe. A népművészetben a hímzések, kerámiák, fafaragások egyik legkedveltebb motívuma. Innen emeli ki Dékáni is, de a galambpárok között ezúttal nem életfát látunk, hanem gazdagon megrakott gyümölcsöstálat. Az egymással szemben álló szimmetrikus galambpárokat egy-egy virágtartóhoz hasonló motívum választja el egymástól. A szegély felső pereme egyenes, az alsó ívelt, pikós díszű.
László Emőke: A magyar szecesszió csipkéi - színes varrott csipkék. Restaurálási tanulmányok Timárné-Balázsy Ágnes emlékkönyv., , 109.

Szerk.: Dózsa Katalin: Az áttörés kora. Bécs és Budapest a historizmus és az avantgárd között (1873-1920). Budapesti Történeti Múzeum, Budapest, 2004. - Nr. 3.2.55.

Szerk.: Dózsa Katalin: Zeit des Aufbruchs. Budapest und Wien zwischen Historismus und Avantgarde. Kunsthistorisches Museum, Wien, 2003. -

László Emőke, Pásztor Emese, Szakál Aurél: Halasi csipke. Halasi Csipke Alapítvány, Kiskunhalas, 2000. - Nr. 8

A halasi csipke megteremtői: Dékáni Árpád és Markovits Mária Magyar Iparművészet., 1999/4., p.10.

Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 9.53 (László Emőke)

Éri Gyöngyi: L'Art 1900 en Hongrie. Petit Palais, Paris, , 1977. - Nr. 436.

Mintalapok. Új Folyam Magyar Iparművészeti Társulat, Budapest, 1903. -

<< Vissza a találati listához