Megnevezés: Alkotó: Anyag:
Technika: Készítés ideje: - Készítés helye:
Gyűjtemény: Leltári szám:


Kályhacsempe - Lukács evangélista alakjával

A fekvő téglalap alakú csempén körívben, magas domborművű mintázásban Lukács evangélista, attribútumával, a tulokkal. Balra a háttérben vár körvonalai látszanak. A körívben fent tekercsdísszel keretelt üres mező. A két felső sarokban egy-egy puttófej tekercsdísszel. Színei: kék, barna, zöld, okker, fehér.

A kutatás során megállapítást nyert, hogy ennek a csempének, illetve egy részben fennmaradt kályhának (Esztergomi Keresztény Múzeum) a mestere a salzburgi Thomas Strobl. A nagyméretű kályha bibliai jeleneteket ábrázol.

1980-ban sor került a kályha rekonstrukciós felállítására (ld. itt), melynél az ugyanezen mestertől származó bécsi (Museum für angewandte Kunst) kályha kettős beosztását követték. A kályha felső részébe beépítésre került egy korábban az Iparművészeti Múzeum tulajdonát képező, Tóbiás és Rafael alakját ábrázoló csempe is. A fent leírt Lukács - feltehetően fríz - csempét azonban nem tudták elhelyezni a kályhán, és a hiányzó, evangélistákat ábrázoló csempék rekonstrukciójához sem volt támpont.

A kályhán Tobias Unterholzer és felesége, Margarethe Lasser von Lassereg címere látható. Házasságkötésük ideje: 1569. december 27. A kályha és a fríz készítési idejének megállapításához ez a dátum ad támpontot.

Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat) Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. 163.

Szerk.: Péter Márta: Reneszánsz és manierizmus. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 330. (Cserey Éva)

Cserey Éva: Az esztergomi renaissance kályha. Dunakanyar., 17. (1980), 16-18.

Cserey Éva: Ein Salzburger Renaissanceofen im Christlichen Museum zu Gran. Alte und Moderne Kunst., 25. (1980), 168., 12-16.

<< Vissza a találati listához