Megnevezés: Alkotó: Anyag:
Technika: Készítés ideje: - Készítés helye:
Gyűjtemény: Leltári szám:


Falikárpit - Vörösruhás nő

A képmező középpontjában álló nőalak a szemlélőnek félig hátat fordít, egyik kezében virágot tart, a másikat a japán fametszetek figuráinak jellegzetes kéztartásával helyezi a háta mögé. Feje fölölt gesztenyefák lombjai borulnak össze, körötte hosszabb és rövidebb szárú, hajlékony rajzú tarka virágok nyúlnak a magasba. Az alakot és a növényeket sötétbarna körvonal keretezi, az erőteljes színeket a vörös és a zöld uralja.

A kompozíción érezhető Maillol hatása: a fák, a virágok és a nőalak egyenlő fontossággal bír, a síkszerű rajz és az egymás mellé helyezett, árnyalás nélküli színfoltok tökéletes dekoratív hatást eredményeznek. A kárpit Rippl-Rónai második Nabis korszakából származik. Ekkor készült művei a szintetikus szimbolizmus képviselői az emberi környezetben a művészet különböző ágai hasonló jelentőséggel érvényesülnek. E téren Rippl-Rónai legnagyobb vállalkozása gróf Andrássy Tivadar budai palotájának ebédlőberendezése volt (lásd itt). 1896-99 között tervei alapján az ebédlő bútorait Thék Endre budapesti műhelye, az étkészletet a pécsi Zsolnay gyár, az üvegablakokat Róth Miksa, az üvegtárgyakat a wiesbadeni üveggyár készítette. A hímzett kárpit a kandalló fölött függött. Csenkey Éva az ebédlőben mint a magánélet kitüntetett színterében a hortus conclusus modern, szimbolikus megjelenését látja, s a kiemelt helyen lévő kárpitot sajátos profán oltárkép-nek tekinti, illetve akként értelmezi (Fréches-Thory, Perruchi-Petri, 1993. Nr. 208). A II. világháborúban elpusztult berendezés textildíszei (hímzett fríz, spanyolfal, ajtófüggöny, kárpit) közül egyedül a Vörösruhás nő maradt fenn.

Szerk.: Carter Karen, Waller Susan: József Rippl-Rónai's embroideries : crafting Hungarian modernism in Paris Foreign artists and communities in modern Paris, 1870-1914 : strangers in paradise. Ashgate, 2015. - Nr. 14.1. (Kang Cindy)

Szerk.: Csenkey Éva, Gálos Miklós: Tiffany & Gallé e i maestri dell'art nouveau nella collezione del Museo di Arti Applicate di Budapest.. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2013. - Nr. 6.1.

Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 114. (Erdei Lilla)

Szerk.: Nagy Cecília: Kép a kárpit tükrében. A gödöllői szőnyeg 100 éve. Tanulmányok a 20. századi magyar textilművészet történetéhez.. Gödöllői Városi Múzeum, Gödöllő, 2007. - 27. (Farkas Zsuzsanna)

Szerk.: Dobrányi Ildikó, Schulz Katalin: Kárpitművészet Magyarországon a kezdetektől Ferenczy Noémiig. Kárpitművészet Magyarországon.. Budapest, 2005. - 20-21. (László Emőke)

Szerk.: Greenhalgh Paul: Art Nouveau, 1890-1914.. Victoria & Albert Museum, London, 2000. - 24.9 kép

Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM.. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - textil 28.

Szinyei Merse Anna: József Rippl-Rónai 1861-1927. Le Nabi hongrois.. Paris, 1999. - Nr. 215.

Szerk.: Nagy Ildikó, Bernáth Mária: Rippl-Rónai József gyűjteményes kiállítása.. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1998. - Nr. 223.

Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 9.18 (László Emőke)

Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/24.

Szerk.: Fréches-Thory Claire, Perucchi-Petri Ursula: Die Nabis - Propheten der Moderne.. Kunsthaus, Zürich, München, 1993. - Nr. 208.

László Emőke: Képes kárpitok az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében. II. Európai és magyar kárpitok a 19. sz végétől a II. világh.ig.. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1989. - Nr. 6.

Szerk.: Voit Pál: Régiségek könyve.. Gondolat Kiadó, Budapest, 1983. - p. 326., 23. kép

Szerk.: Radocsay Dénes, Farkas Zsuzsanna: Az európai iparművészet remekei. Száz éves az Iparművészeti Múzeum.. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1972. - Nr. 347.

<< Vissza a találati listához