Megnevezés: Alkotó: Anyag:
Technika: Készítés ideje: - Készítés helye:
Gyűjtemény: Leltári szám:


Váza - itáliai selyemszövetet imitáló dekorral

Az eozinfestésű darabokhoz illő, sima felületű vázán halvány pasztellszínekkel, szelíden elmosódó rajzolattal jelenik meg a millennium idején tervezett, az akkori kivitelezésben kidomborodó email festéssel, színpompásan fénylő eozinmázakkal ékeskedő díszítmény.

A szelíd nosztalgiát a felújítás ténye, időpontja maga magyarázza. Több millenniumi tervet is felújítanak az 1910-es években, jellemzően a perzsa és a bizáncias kora középkori motívumokkal ékeskedőeket - talán a hozzájuk fűzött egykori (újraéledő?) történelmi képzetek miatt is.

E váza felületén a virágos fa két oldalán ágaskodó állatfigurák, az elágazó lombok között megbúvó madarak a mesébe illő múlthoz tartoznak immár. Huszka József sem vált ki lelkes vagy éles aktuális kritikát az asszír istenfát, a bizánci hármaslevelet, a 6. vagy 10. századi szicíliai selyemszöveteket, az Árpád-kori sírlelete­ket a székely kapukkal és a szűrmintákkal összehasonlító gondolataiért, vagy azzal az állításával, amellyel az Istenfa című művét zárta: "A magyar ornamentika istenfa alakjait magukkal hozták őseink, s azok ezer éven át használatban voltak, s ma is élnek". (Huszka József: Istenfa. Budapest, 1908, 68.)

A dekor egy 14. századi dél-itáliai selyemszövet mustráját imitálja, melyet Friedrich Fischbach Ornamente der Gewebe (Hanau 1874) című mintakönyve közöl (85/D kép - ld. itt).

Szerk.: Mikó Árpád, Sinkó Katalin: Történelem - kép. Múlt és művészet kapcsolata Magyarországon. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2000. - Nr. XV.13. (Csenkey Éva)

<< Vissza a találati listához