Kisplasztika - Európa - a ”földrészek” sorozatból
Leltári szám: | 13722 |
---|---|
Alkotó: |
Lücke, Johann Chr. Ludwig (1705 k. - 1780) / modell |
Gyár / műhely: | Bécsi Porcelángyár |
Készítés ideje: |
1750 KÖRÜL
|
Készítés helye: | Bécs (Wien) |
Anyag: | porcelán |
---|---|
Technika: | aranyozott; színesen festett |
Méretek: |
magasság: 25,5 cm
|
Felfedezése, azaz gyártási technológiájának kidolgozása, meghonosítása óta az európai keményporcelán az uralkodói, főúri környezet és udvartartás életében egyre nagyobb szerepet játszott. A német fejedelmek – Erős Ágost szász választófejedelem nyomdokaiba lépve, aki 1710-ben alapította a meisseni gyárat – sorra felszerelik saját porcelánmanufaktúráikat. A mainzi érsek (és választófejedelem) Höchstben, a bajor választófejedelem Nymphenburgban alapított porcelánmanufaktúrát, de működött Strasbourg-ban, Frankenthalban, Berlinben, Fürstenbergben és Ludwigsburgban is porcelánüzem. A porcelánszobrokat modellkészítő mesterek készítették, akik olykor több manufaktúrában is megfordultak. Az Európa-allegória szobrásza (modellőrje), a drezdai születésű Johann Cristoph Ludwig Lücke (1705 k.–1780) például a meisseni és a höchsti porcelánüzemben is dolgozott, majd ezt követően, 1744-től állt a császári udvar által üzemeltetett, bécsi manufaktúra szolgálatába.
A négy évszak, a négy elem, a négy világtáj, az erények, az öt érzék, a tizenkét hónap, a földrészek sorozatok barokk ábrázolási toposzai részben antik előképek nyomán alakultak ki. Esetünkben egy-egy nőalak és egy-egy állatfigura – Európa esetében fehér ló, a sorozat egy másik darabján, Ázsia ábrázolásán teve figura – és megannyi tartozék, szimbolizálja a kontinenseket.
A kompozíció győztes uralkodónőként személyesíti meg a földrészt, egyszersmind beszédes attribútumokkal is "felruházza": koronát visel, kezében jogart tart, ölében könyv és babérkoszorú, lába előtt tarack, ásó, festőpaletta hever. Ruhaujjából, mint bőségszaruból arany és ezüstpénzek hullnak alá. Európa, mint a bőség, s az azt megteremtő diadalmas nyugati civilizáció letéteményese jelenik meg és uralkodik a világon – e felfogás szerint.
Irodalom
- Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 87. (Balla Gabriella)
- Szerk.: Sturm-Bednarczyk , Kräftner : Zeremonien Feste Kostüme: Die Wiener Porzellanfigur in der Regierungszeit Maria Theresiens. Liechtenstein Museum, Wien, 2010. - Nr. 4. (analógia)
- Szerk.: Szilágyi András, Péter Márta: Barokk és rokokó. Az európai iparművészet stíluskorszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1990. - Nr. 6.164. (Varga Vera)
- Varga Vera: Bécsi porcelán az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1986. - Nr. 88.
- Layer Károly: Porcellánplasztika. Országos Magyar Iparművészeti Múzeum. Vezető a múzeum gyűjteményeiben. Porcellánplasztika. Athenaeum Kiadó, Budapest, 1933. - 8.
- Szerk.: Csányi Károly: Az Országos Magyar Iparművészeti Múzeum gyűjteményei - az iparművészet rövid történetével. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1926. - Nr. 24.
- Szerk.: Györgyi Kálmán: Az Iparművészeti Múzeum és a Holitscher-aukció. Magyar Iparművészet XX. évfolyam, 20. (1917). Országos Magyar Iparművészeti Társulat, Budapest, 1917. - 88-89.
- Ernst Múzeum, 1. aukció. Holitscher Róbert építész gyűjteménye. Ernst Múzeum, Budapest, 1917. - Nr. 420.
- Ernst Múzeum, 1. aukció. Holitscher Róbert építész gyűjteménye. Ernst Múzeum, Budapest, 1917. - Nr. 420.