Asztali óra - torony alakú
Leltári szám: | 18836 |
---|---|
Alkotó: | |
Készítés ideje: |
1520 KÖRÜL (feltehetően)
|
Készítés helye: | Lyon (feltehetően) |
Jelzés: | Luna figurájának belső oldalán, ívelt szalagon vésett felirat: P. (?) PLANTART |
---|---|
Anyag: | réz |
Technika: | aranyozott; öntött; vésett díszítés; zománc |
Méretek: |
magasság: 15,5 cm
átmérő: 7,5 cm
|
A 16. században egyre nagyobb hangsúlyt kapott az órák külső megjelenése. A művészi igénnyel kialakított asztali órák egyik jellegzetes változata a reneszánsz típusú, áttört kupolás toronyalak volt. Ezeken a műveken már feltűntek a mesterek – a szerkezet, illetve a díszes óraház készítőjének – szignatúrái. Az óraházakon az ornamentális dekoráció mellett bibliai tárgyú, főként ószövetségi ábrázolások, olykor profán témájú vésetek – asztronómiai figurák: hónapok és évszakok allegorikus alakjai – is előfordultak. Érdekességük, hogy az ókori mitológia ismert figurái a keresztény erények megszemélyesített alakjaival több ízben szerepeltek együtt a bizarr tematikájú műtárgyakon.
A különleges értékű órákat készítőik – fejedelmi megrendelésre – gyakran asztronómiai számlapokkal is ellátták. Az európai udvarokban elsősorban azokat a tudósokat támogatták, akik csillagászattal, geográfiával és matematikával is foglalkoztak.
Az itt bemutatott mű alsó sávjában a Hold római istennője, Luna allegorikus, egy 1529. évi nürnbergi rézmetszet kompozíciója nyomán készült figurája mellett a keresztény erények megszemélyesített, felirattal jelölt alakjai: CHARITE (Szeretet), IVSTISE (Igazságosság), PRUDENCE (Elővigyázatosság), TEMPEREANCE (Mértékletesség), FORCHE (Erő), FOI (Hit) és ESPERANSE (Reménység) is megjelennek.
A reneszánsz stílus ikonográfiai fegyelmét lazító, zsúfolt dekorációval gazdagított óra különlegessége, hogy a finoman modellált allegorikus figurák vésett feliratait néhány esetben fölcserélték.
Szerkezete korának minden technikai újítását magában foglaló, az óraházhoz hasonló igényességgel kialakított: orsós gátszerkezet ingaszabályozóval, kiegyenlítő csigával és ütőszerkezettel.
Irodalom
- Simonyi István, Pandur Ildikó, Békési Éva: Reneszánsz ötvöskincsek. Az Iparművészeti Múzeum kiállítása. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2008. - Nr. 7.
- Békési Éva: Az idő hangja. Különleges óraszerkezetek. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2002. - p. 37.
- Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. 246.
- Szerk.: Péter Márta: Reneszánsz és manierizmus. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 116. (Szilágyi András)
- Radvánszky Béla: Magyar családélet és háztartás a XVI-XVII. században. I. (Reprint). Helikon Kiadó, Budapest, 1986. - 87. kép
- a kiállítást rendezte: Karlovits Károly, Vass Erzsébet: Az időmérés története. OMM, IMM, Budapest, 1984. - Nr. 507.
- Szerk.: Voit Pál, Csernyánszky Mária: Az Iparművészeti Múzeum mesterművei. 1896-1946. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1946. - p. 11.
- Kubinyi Péter: Cimeliotheca Musei nationalis Hungarici, sive catalogus historico-criticus antiquitatum, raritatum, et pretiosorum. Buda, 1825. - Nr. 64.