Bólés edény fedéllel és alátét tállal
Leltári szám: | 22468.a-c |
---|---|
Gyár / műhely: | Villeroy & Boch (Mettlach) |
Készítés ideje: |
1904
|
Készítés helye: | Mettlach |
Jelzés: | masszába kézzel karcolt márkajelzés, épületek ábrája, alatta kétrészes táblácskában METTLACH és VB összevont monogram, GES. GESCH. 2969 (formaszám) 04 (évszám); az edényen 29 is |
---|---|
Anyag: | kőcserép |
Technika: | domborműves formára korongozott; gres chromolith technika; phanolith technika; színezett |
Méretek: |
átmérő: 41 cm
magasság: 4 cm
talpátmérő: 22,5 cm
magasság: 35 cm
szájátmérő: 23,8 cm
talpátmérő: 20,1 cm
|
Az alátét tál tükre enyhén homorú, a ráhelyezendő edény kerületénél kissé szélesebb. A tál széles pereme homorúan emelkedik, rajta bekarcolt vonalakkal keretelt nyolc körlapból és stilizált levélvirág motívumból alkotott geometrikus minta. Az alapszín zöldessárga, a körlapok színe „berlini kék”, a köztes minta tompa zöld és fehér. A kiemelkedő perem barna, a kontúrvonalak feketék. A bólés-edény kerek, íves talpon áll, amely fölött a test három részre tagolódik, barna plasztikus csíkokkal elválasztva. Alsó, gömbölyű részen fekete vonalakkal keretelt kidomborodó, sárgászöld színű, négyszer ismétlődő, körökből, ívekből álló ornamentika. Alapszíne a talphoz hasonlóan tompa zöld. A középső, befelé szűkülő hengeres rész a legdíszesebb. A vaskos, felhajló ívű fülek síkjában, geometrikus, stilizált növényi minta között, lapos félkörívben finom, aprólékos domborműves jelenet látható, az edény mindkét oldalán. A kamea-vésést utánozó, angol „parian-ware” technikához hasonló, tompakék alapon megjelenő fehér porcelán (phanolith) domborművek stílusa historizáló. Feltehetően Jean Baptiste Stahl (1860-1932) műve, bár nem jelzett. Egyik oldalon mulató, hattagú társaság, egy férfialak széken ülve éppen egy hasonló edényből merít italt, társa mandolinon játszik. A másik oldalon hétalakos kompozíció, hordón ülő Bacchust köszöntenek dudaszóval, kosárban visznek nagy palackot. Az alakok öltözete a 17. századot idézi. A bólés edény felső része sima, tompazöld. A fedélen geometrikus minta, zöldessárga sugaras bordázat felett négyágú, kék színű pánt találkozásánál kerek bemélyedés, felette egyszerű, íves fogó. (A technikára és alkotóra vonatkozó információkat lásd: Fy-Halle 1985, 17.)
Irodalom
- Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - kerámia 64.
- Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 7.8 (Csenkey Éva)
- Fy-Halle Antoinette: Villeroy Boch 1748-1985. Musée National de Céramique Sévres, Paris, 1985. - 17.