Csésze aljjal - Trompe l'oeil metszetekkel és faerezetet imitáló, ún. faux bois festéssel

Kerámia- és üveggyűjtemény

Leltári szám: 5602.a-b
Gyár / műhely: Porzellanmanufaktur Nymphenburg
Készítés ideje:
18. SZÁZAD VÉGE
Készítés helye: München - Nymphenburg
Jelzés: csésze: alján, száraz bélyegzővel benyomott bajor
címer; a masszába nyomva: felfelé mutató talpas nyíl;
alj: alján, száraz bélyegzővel benyomott bajor címer; a
masszába nyomva: 2 (?); félkörív
Anyag: porcelán
Technika: aranyozott; bíborlilával (purpur színnel) festett; máz felett színesen festett; öntött
Méretek:
magasság (csésze): 6,4 cm
legnagyobb szélesség (csésze): 9,4 cm
átmérő (csésze-száj): 7,5 x 7,3 cm
átmérő (csésze-talp): 4,4 cm
magasság (alj): 3,1 cm
átmérő (alj): 13,5 x 13,3 cm

A különféle technikák és anyagfajták – például kínai lakkfestés, kámeafaragványok, mozaikképek, ásványi kőzetek, kártyalapok, szalagok – illúziót keltő imitációja a 18. század második felében érhető tetten az európai porcelánművészetben. A fautánzatú festett díszítmény, amelyet idővel egyes német manufaktúrák is átvettek, már 1760 óta ismeretes volt a francia fajanszművességben, neve is innen eredeztethető: faux bois. Hasonló tárgyakat gyártottak Tatán az 1770-es évek közepétől (lásd itt).

A Nymphenburg-i Porcelánmanufaktúrában készült csésze és csészealj világos színű, valósághű faerezetet és rátűzött metszeteket utánzó aprólékos, purpur, azaz bíborlila színű festése, magas fokú technikai és művészeti színvonalról vallanak. A csésze testén látható metszeten egy lovas alakja, a csészealj öblében ábrázolt tájkép hátterében pedig apró kőhíd figyelhető meg – a régi metszeteket utánzó festés még a papír sérüléseit is a szemet megtévesztő pontossággal ábrázolja. Ezeket a különleges díszítésű tárgyakat a porcelánfestők mesterségbeli tudását fitogtató bravúrdaraboknak tartották, ezért főként díszítő- és reprezentációs céllal készültek.