Díszedény - Ún. rouge flammé (lángvörös) mázzal

Kerámia- és üveggyűjtemény

Leltári szám: 4588
Alkotó:
Briffaut, Adolphe / formatervező
Sandoz, Alphonse / festő
Gyár / műhely: Sevres-i porcelángyár
Készítés ideje:
1884
Készítés helye: Sevres
Jelzés: talpán masszába karcolva: AB 83 LVD; máz alatt
kékkel téglalap alakú keretben: S 83; zölddel: AS; máz
felett barnásvörössel bélyegzett kettős körben: RF
(Francia Köztársaság) DECORÉ A SEVRES 84
körirattal; a váza oldalán gyári papírcímkén kézzel írt
számok: 207 14
Anyag: porcelán
Technika: formába öntött; redukáltan égetett lágyporcelánmázakkal; reliefaranyozott
Méretek:
magasság: 25,5 cm
talpátmérő: 9,5 cm
szájátmérő: 14 cm

Kerek, tagolt, keskenyre összeszűkülő talp, öblös, kupa formájú vázatest, orsós nyak, vízszintesre szétnyíló, tagolt szájperemmel. A felületét borító foltos vörös máz a kínai ökörvérmáz ihletésére, titkának megfejtésével született. Az egységes mázfelületű kínai előképektől eltérően, a redukáló égetés során színét zöldről vörösre váltó máz folthatásainak véletlenszerű szépségét hangsúlyozzák a sévres-i rouge flammé (lángvörös) mázak. A zöldben maradt pöttyök az arany rajzolatú festett indadísz apró virágai. A vázatest vállrészén három ívet rajzol ki a finom, könnyed, fátyolszerű füzérdísz. A szájperemen kékeszölden kikristályosodott rézfoltok alkotnak szegélydíszt.

Az Iparművészeti Múzeum két ízben, 1883-ban és 1885-ben kapott a francia kormánytól ajándékba a sévres-i porcelánmanufaktúrában készített vázákat. Közéjük tartozik ez a kifinomult díszítésű, esztétikai és technikai szempontból egyaránt különleges darab. Jelzéseiből leolvasható, hogy a sévres-i gyárban Lauth Voght által kidolgozott porcelánmasszából Adolphe Briffaut készítette.

A korábban alkalmazott, magas kaolintartalmú, ezért csak 1400 C körül kiégethető, ún. kemény porcelán színes díszítése csak egy következő, alacsony hőfokú égetéssel, máz feletti festéssel volt lehetséges. A távol-keleti, kínai porcelánok anyagának színes mázféleségeit, mint pl. a híres vörös "ökörvérmázat", vagy a halványzöld "szeladonmázat" Európában csak akkor tudták létrehozni, amikor a színeket károsító égetés hőfokát új összetételű masszákkal sikerült csökkenteni.

A kínai "ökörvérmáz" ihletésére született a sévres-i gyárban a lángvörös rouge flammé máz. A foltosságot – a kínaiakkal ellentétben – nem tekintették mázhibának, sőt, hangsúlyozták egyedi, megismételhetetlen szépségét. A véletlenszerű foltokat, tűpettyeket e váza dekorfestője, Alphonse Sandoz is kiemelte, arany rajzolatú indákkal kötötte össze, fátyolszerű, könnyed füzérdíszbe foglalta. A felső szegélyen a kristályosodó, zöld mázpöttyök szabályos sora bizonyítja, hogy a redukáló égetés, a gondos hűtés, azaz az égetési technológia művészi hatáskeltő lehetőségeivel is tudatosan éltek a sévres-i mesterek.

Irodalom

  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/76. (Csenkey Éva)
  • a kiállítást rendezte: Batári Ferenc, Vadászi Erzsébet: Historizmus és eklektika. Az európai iparművészet stíluskorszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1992. - Nr. 186. (Csenkey Éva)