Dísztál - Ádám és Éva a paradicsomkertben
Leltári szám: | 18223 |
---|---|
Alkotó: |
Müller (Molnár), Pál / dekortervező és festő |
Gyár / műhely: | Schütz kerámiagyár (Majolika- und Steingutfabrik Gebrüder Schütz, Cilli) |
Készítés ideje: |
1888
|
Készítés helye: | Cilli (Celje, Szlovénia); Budapest |
Jelzés: | hátoldalán masszába nyomva: SCHÜTZ / CILLI; máz felett pirossal festett felirat: tervezte és festette / Müller Pál / 1888; a festmény jobb alsó peremén barna folyóírással: Müller Pál |
---|---|
Anyag: | finomfajansz (keménycserép) |
Technika: | aranyozott; korongozott (feltehetően); máz felett színes zománcfestés; máz felett színesen festett; üveggyöngy díszítés |
Méretek: |
magasság: 5 cm
legnagyobb szélesség: 51 cm
talpátmérő: 3,8 cm
|
A nagyméretű falitálat feltehetően a házi festődék számára hozták forgalomba, díszítés nélkül. Müller (Molnár) Pál, a budapesti Iparrajziskola tanára festette meg. Özvegye szerint a művész legjelesebb művének tartotta ezt a kerámia festményt.
A kompozíció a lapos, enyhén felhajló peremű tál tükrét foglalja el. Témája Ádám és Éva a paradicsomkertben, a bűnbeesés után. A romantikusan teátrális, de minden részletet gondosan láttató festmény a tettének következményeire rádöbbenő emberpár lelkiállapotát kívánja megjeleníteni. A szimbolikus elemek (a bogáncs között elkúszó kígyó, a kövek közt ömlő forrás, mint a bűn és az élet jelképei), a színpadias fény és színhatások (az égen torlódó sötét viharfelhők, az "égi" fény, mely hátulról megvilágítja a tájat és baljós árnyékot vet a két figura elé) végül az arckifejezések a kor festészetének jellemző elemei, igényes kivitelezésben. A színek sötétek, erőteljesek. Házifestők munkái között technikailag is jó színvonalat képvisel. A tál pereme kereteli a képet: sötétvörös alapon szembeforduló, kettős arany palmet- talevelek, nyolcágú csillag és virágok, részben lila, türkiz zománccal, közepük sárga gyönggyel (volt) díszítve, vörös gyöngyök (nyoma) arany sormintán. A keret eklektikus, keleties pompájú.
Irodalom
- a kiállítást rendezte: Batári Ferenc, Vadászi Erzsébet: Historizmus és eklektika. Az európai iparművészet stíluskorszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1992. - Nr. 255. (Csenkey Éva)