Díszváza - Virágos ágon ülő madárral

Kerámia- és üveggyűjtemény

Leltári szám: 5125
Alkotó:
Laurin, François (1826 - 1901) / dekortervező és festő
Gyár / műhely: Laurin & Fils fajanszmanufaktúra
Készítés ideje:
1872 KÖRÜL
Készítés helye: Bourg-la-Reine
Jelzés: jelzetlen
Anyag: keménycserép
Technika: korongozott; magas tűzön égetett; ún. barbotine festés
Méretek:
magasság: 44,2 cm
legnagyobb szélesség: 24,8 cm
szájátmérő: 16,1 cm
talpátmérő: 14,6 cm

Az 1867. évi párizsi világkiállításon Théodor Deck párizsi műhelye mutatott be elsőként olyan dísztálat, amelyet egy fiatal hölgy, Mme Escallier tervezett, festett, az európai kerámiaművészetre revelációként ható, újonnan megismert japán művészet követőjeként.

A Párizs melletti Bourg-la-Reine-ben fajanszgyárat működtető François Laurin (1826-1901) az 1873-as bécsi világkiállításon tűnt fel hasonló, a japonizmus szellemében fogannt vázáival, s aratott általános elismerést. Az itt bemutatott vázát is ez alkalommal vásárolta meg az Iparművészeti Múzeum.

A váza falán körbefutó festett kompozíció motívumai (a virágos ágak közt ülő madár és a repülő pillangók), a stilizálás módja a japán művészet hatásáról, valamint a természet megyfigyeléséről tanúskodik. Az ábrázolásmód festői jellegét egy különleges technikai megoldás, az úgynevezett barbotin-festés tette lehetővé, melyet 1871-ben Ernest Chaplet (1835-1909) kísérletezett ki a Laurin fajanszgyárban. Ez a magas hőfokon kiégetett, színes massza-festéses eljárás a Rajna-menti kőcserepek, a késő reneszánszkori hagyományok modernizált alkalmazásának tekinthető.

Irodalom

  • Balla Gabriella, Kida Takuya: Japonism and art nouveau. Art Impression Inc., Tokio, 2020. - Nr. 15.
  • Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 15. (Csenkey Éva)
  • a kiállítást rendezte: Batári Ferenc, Vadászi Erzsébet: Historizmus és eklektika. Az európai iparművészet stíluskorszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1992. - Nr. 227. (Csenkey Éva)