Festmény - Spielenberger Dávidné Radvánszky Eufrosina képmása

Bútorgyűjtemény

Leltári szám: 58.796.1
Készítés ideje:
1740 - 1750
Készítés helye: Felső-Magyarország
Anyag: vászon
Technika: olajfestés
Méretek:
magasság: 92 cm
szélesség: 69 cm
Középkorú nő, fehér virágokkal hímzett, okker színű ruhában. Ruhájának dereka kapcsokba illesztett szalagfűzéssel záródik. A derék, a kötény, valamint a karon két-két szalaggal átkötött ingváll csipkével szegett. Csuklóján és nyakán több sor gyöngy, nyakpántjáról kereszt alakú csüngő függ. Mellén násfa. Főkötője dúsan gyöngyözött. Jobbja kék drapériával letakart asztalon nyugszik, bal kezében leveles ágat tart. Az asztalon festett legyező, fehér kesztyű, női zsebóra. A háttér zöldesbarna, balra fent a Radvánszkyak címerével. A családi galéria számára festett képen a 18. század első harmadára jellemző pasztózus festésmód, meleg színezés, a formaadásban pedig erőteljes fény-árnyék kontraszt a meghatározó. A kissé töredezett arcformálás is hagyományőrző megoldás, amely még a 17. század arcképfestői technikájához kapcsolódik. A kép helyi tanultságú, konzervatív ízlésű, ám jó képességű festője talán az egyik szepességi város festőcéhének tagja volt. Spielenberger Dávid ugyanis evangélikus lelkészként működött a Szepességben. Radvánszky Fruzsina apja, Radvánszky János, a 17. század végi nemesi költészet egyik jellegzetes alakja volt, aki Zólyom megye alispánjaként csatlakozott II. Rákóczi Ferenchez, s előbb kincstartója, majd később udvari tanácsosa lett.

Irodalom

  • Szerk.: Szilágyi András, Péter Márta: Barokk és rokokó. Az európai iparművészet stíluskorszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1990. - Nr. 5.72. (Buzási Enikő)
  • Voit Pál: Régi magyar otthonok. Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, Budapest, 1943. - 234-235. p.
  • Szerk.: Domanovszky Sándor: Úri- és népviselet a barokk korban. Magyar művelődéstörténet. IV. Barokk és felvilágosodás. Magyar Történelmi Társulat, Budapest, 1941. - 369-393:392. (Undi Mária)