Függő - násfa formájú

Ötvösgyűjtemény

Leltári szám: 6820
Alkotó:
Tarján (Huber), Oszkár (1975 - 1933)
Készítés ideje:
1900 KÖRÜL
Készítés helye: Budapest
Jelzés: jelzetlen
Anyag: almandin; ezüst
Technika: aranyozott; filigránzománc
Méretek:
hosszúság: 6,5 cm
szélesség: 6,5 cm
hosszúság: 7,4 cm
súly: 17,1 g

A hazai ötvösségben tervezőként és kivitelezőként egyaránt kiemelkedő szintet képviselő Tarján (Huber) Oszkár müncheni és párizsi tanulmányútja betetőzéseként Párizsban egy élvonalbeli ékszerész, René Lalique tanítványaként közvetlenül tanulmányozhatta az art nouveau irányzatait. Ez későbbi tevékenysége során egyik fő ihlető forrása maradt, ám hazai és nemzetközi sikereit mégis elsősorban magyaros ízű, autonóm irányt képviselő munkáival érte el. Az áttörést e tekintetben az 1902-es torinói Nemzetközi Iparművészeti Kiállításon nyert aranyérme hozta.

Kerekded formára komponált, stilizált virágokból összeállított, szalaggal átkötött csokor, melynek dekoratív mintázatát filigránzománcos mezők alkotják. Fehér, narancs, zöld, világos és sötétkék zománcai átlátszatlanok, a hátoldalon ellenzománccal. A levelek közébe helyezett foglalatos almandin csüngő a násfák ékszertípusának öröksége. Az ékszer eredeti függesztését a középtengelybe eső felső virágra forrasztott, hajdan letört akasztó (kylon) szolgálta, s a hozzá tartozó csavart ezüstlánc is csak archív ábrázolásából ismert.
A mintázat dekorativitása, jellege a szűrhímzések motívumait idézi, így a szecesszió franciás stílusától merőben eltérő magyaros irányt képvisel.

Irodalom

  • A mi szecessziónk. A kiállított műtárgyak jegyzéke. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2018. - Nr. 33.
  • Pandur Ildikó: A mi szecessziónk. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2018. - Nr. 30.
  • Szerk.: Csenkey Éva, Gálos Miklós: Tiffany & Gallé e i maestri dell'art nouveau nella collezione del Museo di Arti Applicate di Budapest. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2013. - Nr. 3.13.
  • Szerk.: Gálos Miklós, Csenkey Éva: A szecesszió mesterei az Iparművészeti Múzeumban. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2013. - Nr. 3.13
  • Szerk.: Plessen, von Marie-Louise: Art and Design for All. The Victoria and Albert Museum. Kunst- und Ausstellungshalle, Bonn, München, 2011. - Nr. 360
  • Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 128. (Simonyi István)
  • Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 96 (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Dózsa Katalin: Az áttörés kora. I-II. Bécs és Budapest a historizmus és az avantgárd között (1873-1920). Budapesti Történeti Múzeum, Budapest, 2004. - Nr. 3.2.44.
  • Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - fém 26.
  • Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 9.175 (Pandur Ildikó)
  • szerző: Prékopa Ágnes: Európai zománcművesség a középkortól a szecesszióig. Válogatás az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeiből. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1991. - Nr. 96.
  • Meller Simon: Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek gyarapodása. Magyar Iparművészet. (1904. január), VII. évf. 1. (1904). Budapest, 1904. - p. 55/E Fémmunkák.
  • Szerk.: Fittler Kamill: Magyar Iparművészet IV. évfolyam, IV. évf. 5. szám. Magyar Iparművészeti Társulat, Budapest, 1901. - p. 216