Leltári szám: 6821
Alkotó:
Tarján (Huber), Oszkár (1975 - 1933)
Készítés ideje:
1900 KÖRÜL
Készítés helye: Budapest
Jelzés: jelzetlen
Anyag: ezüst; gyöngyutánzat
Technika: aranyozott; sodronyzománc
Méretek:
magasság: 9 cm
szélesség: 5,2 cm

A nagyméretű függő felfelé mutató nyílra emlékeztet, melynek csúcsához illeszkedik a függesztő, aljáról pedig gyöngyutánzat függ. A szív alakú felsőrész két oldala háromkaréjos, az alsó részhez pedig a hátoldalon kettős kerek gyűrű, illetve lant alakú díszítőelem csatlakozik. A szár végén kis, stilizált vörös szív. A zománc domináns színei az élénk kék árnyalatai. Ebben, valamint a függő felületkitöltő, a vitézkötésre emlékeztető mintázatában a magyar népművészet hatását mutatja, hasonlóan az Iparművészeti Múzeum 6820 ltsz. függőjéhez.

A függő jellegzetes formája ötvösmű elemeként is föltűnik pl. azon a csészén, melyet Tarján Oszkár zománcos munkái közt mutatott be Mihalik József Az iparművészet könyve 1912-ben megjelent III. kötetében.

Eredetileg az itt bemutatott függőhöz is gyűrűs kapcsolóval záródó, csavart ezüstszálakból készült aranyozott ezüstlánc tartozott, mint az IM 6820. ltsz. függőhöz.

A függő szerepelt az Iparművészeti Társulat 1901. évi karácsonyi kiállításán. Az itt kiállított új formájú zománcékszereinek művészi ízléssel s olcsó árak mellett való készítéséért (Magyar Iparművészet, 1902 41.) Tarján Oszkár Forreider és Schiller budapesti vasművesekkel illetve a Torontáli Szőnyeggyár Rt.-vel együtt állami iparművészeti éremben részesült.

Irodalom

  • A mi szecessziónk. A kiállított műtárgyak jegyzéke. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2018. - Nr. 32.
  • Szerk.: Götz Eszter: Körülöttünk. Ipar- és Tervezőművészet / Nemzeti Szalon. Magyar Művészeti Akadémia, Budapest, 2017. - p. 8.
  • Szerk.: Gálos Miklós, Csenkey Éva: A szecesszió mesterei az Iparművészeti Múzeumban. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2013. - Nr. 3.12 (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Csenkey Éva, Gálos Miklós: Tiffany & Gallé e i maestri dell'art nouveau nella collezione del Museo di Arti Applicate di Budapest. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2013. - Nr. 3.12.
  • Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 97 (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Dózsa Katalin: Az áttörés kora. I-II. Bécs és Budapest a historizmus és az avantgárd között (1873-1920). Budapesti Történeti Múzeum, Budapest, 2004. - Nr. 3.2.46.
  • Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 9.177 (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/102/b.
  • szerző: Prékopa Ágnes: Európai zománcművesség a középkortól a szecesszióig. Válogatás az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeiből. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1991. - Nr. 97.
  • Szerk.: Voit Pál: Ötvösművészet. Régiségek könyve. Gondolat Kiadó, Budapest, 1983. - 49. kép (Weiner Piroska)
  • Szerk.: Ráth György, Divald Kornél: A zománc. Az iparművészet könyve. III. Athenaeum Kiadó, Budapest, 1912. - XXXII. melléklet (felső kép) (Mihalik József)