Függőbölcső

Bútorgyűjtemény

Leltári szám: 53.2274.1
Készítés ideje:
1584
Készítés helye: Franciaország
Anyag: diófa; vaskampók
Technika: esztergályozott; faragott
Méretek:
magasság: 135 cm
szélesség: 118 cm
mélység: 63,5 cm

A bútortörténeti szakirodalom a bölcsőnek három típusát különbözteti meg: a félhenger alakú, hordozható ún. teknőbölcsőt, az állványra helyezett függőbölcsőt és az ívelt vonalú hintafán nyugvó, földön ringó, talpas bölcsőt.

Mivel függőbölcsőnket diófából faragták, ha évszámot nem hordozna is, sejthetnénk, hogy a francia reneszánsz bútorművészet "diófa periódusában", a 16. század második felében, II. Henrik francia király stílusában készült. Kettős talapzaton nyugvó, áttört, árkádíves állványra helyezett gömbben végződő oszlopok kampóira akasztották a teknő formájú bölcsőt. Hosszanti oldalain a geometrikus szalagdísz fölötti áttört lyukakba fűzték a pólyázószalagokat, amelyekkel a csecsemőt lekötötték, hogy ringatás közben a bölcsőből ki ne essék. A fej- és a lábrész külső oldalain végigvonuló kettős szalagfonat egyikében találjuk PB monogram alatt az 1584-es évszámot. Ehhez az évszámhoz köthető az egykori Figdor- gyűjtemény (ld. itt) és a franciaországi Assier-kastély évszám nélküli darabja. Mindhárom bölcső geometrikus szalagdísze valójában II. Henrik francia király és Diane de Poitiers kettős, egymásba fonódó HD monogramját rejti. Ezek a stilizált díszítőelemek, de a rövidebb oldalak dupla, csavart szalagfonatai is szoros rokonságot tartanak azokkal a díszítőmotívumokkal, amelyek a Philbert Delorme által tervezett Anet-i kastély belső tereiben – a "Diana Galéria" mennyezetén és a kápolna ajtaján – is láthatók.

A 16. századi francia gyakorlatban a bölcső magas állványra helyezésének egyik oka lehetett a csecsemő megvédése a kőpadlóból áramló hidegtől, illetve a gyermekhez való kényelmesebb hozzáférés lehetősége.

Irodalom

  • Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 32. (Vadászi Erzsébet)
  • Batári Ferenc, Vadászi Erzsébet: Bútorművészet a gótikától a biedermeierig. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2000. - 35., Nr. 2.
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. 16.
  • Szerk.: Péter Márta: Reneszánsz és manierizmus. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 111.
  • Szerk.: Voit Pál, László Emőke: Régiségek könyve. Gondolat Kiadó, Budapest, 1983. - p. 26., 19. kép
  • Vadászi Erzsébet: Négy évszázad bölcsői. Műgyűjtő, 1975. 1975. - 5-7.
  • Szerk.: Jakabffy Imre: Berceaux de quattre siecles. Ars Decorativa 3, 1975. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1975. - 21-39. (Vadászi Erzsébet)
  • Szabolcsi Hedvig: Európai bútorok a 15-18. sz.-ig; Magyar bútorok a 18-19. sz.-ban. Vezető a Nagytétényi Kastélymúzeum enteriőr-kiáll.hoz. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1953. - 13.