Kanapé (ülőgarnitúra része)
Leltári szám: | 62.1442.1 |
---|---|
Készítés ideje: |
1806 - 1810
|
Készítés helye: | Franciaország |
Anyag: | mahagóni; selyemszövet; szilfa |
---|---|
Technika: | aranyozott; faragott; fehérre festett |
Méretek: |
magasság: 115 cm
hosszúság: 244 cm
mélység: 65 cm
|
Franciaországban a konzulátus korától a Bourbon-restaurációig, valójában főúri otthonokban 1830-ig érvényesül előkelő paloták reprezentációs termeiben az empire stílus – köszönhetően, egyebek között annak, hogy az 1804-ben császárrá koronázott Napóleon a római imperátorok pompáját kívánta feleleveníteni. E korszak két legnagyobb építésze és berendező művésze Charles Percier (1764-1838) és Pierre François Fontaine (1762-1853) már 1801-ben publikálta Recueil de décorations intérieurs című művét. A legnagyobb megrendelők Joséphine Bonaparte és Mme Récamier voltak. Percier és Fontaine tervezte bútoraik már az új stílus, az empire előhírnökei. A császár berendező stílusát kiterjedt rokonsága is átvette, s így egész Európában elterjed.
Az itt bemutatott bemutatott bútor-együttes eredetileg feltehetően Bonaparte Lajos holland király (uralk.: 1806-1810) amszterdami palotájának berendezéséhez tartozott. A kanapéból, hat karosszékből és négy támlásszékből álló ülőgarnitúrát a fehér és az arany színek, valamint az eperszínű lyoni selyemszövet elegáns harmóniája uralja.
A kanapé hengeres lábait és keretét festett fehér alapon, lapos faragású aranyozott palmetták, levelek, rozetták díszítik, a kárpitozott karfát szárnyas oroszlánok tartják. A karosszékek karfái is aranyozott csigás-leveles kiképzésűek, a tartóelemmel egybekomponáltak, hajlított vonalúak. A keret motívumai egyeznek a kanapéval: itt is megjelennek a különféle rozetták, stilizált palmetták. A hátasszékek magas, szögletes ülőpárnáikkal kicsit merevek és kényelmetlenek. Ezeknek az ülőbútoroknak fő jellemzője a programszerűen előírt ünnepélyesség, a hűvös pátosz és a színpadiasság. Mindezt csak a kifejezetten erre a célra, méretre szövött és nem végben készült lyoni selyemszövet egykori szépsége oldja.
A garnitúra az 1930-as években került Verseghi Nagy Elek és holland származású felesége, Elisabeth Janssen (1900-1934) tulajdonába, akik röjtökmuzsaji kastélyukban helyezték el azt.
Irodalom
- Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 103. (Vadászi Erzsébet)
- Batári Ferenc, Vadászi Erzsébet: Bútorművészet a gótikától a biedermeierig. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2000. - p. 118., Nr. 14.
- Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - fa, bútor 28.
- Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/13.
- Szerk.: Péter Márta: A klasszicizmustól a biedermeierig. Az európai iparművészet stíluskorszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1990. - Nr. 2.3.1.
- Szerk.: Radocsay Dénes, Farkas Zsuzsanna: Az európai iparművészet remekei. Száz éves az Iparművészeti Múzeum 1872-1972. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1972. - Nr. 312.
- Szabolcsi Hedvig: Francia bútorok a XIV. Lajos stílustól az empire-ig. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1963. - p. 37.