Kelengyeláda - Lucretia és Cornelia alakjával

Bútorgyűjtemény

Leltári szám: 5363
Készítés ideje:
17. SZÁZAD ELEJE
Készítés helye: Erdély
Anyag: fenyőfa
Technika: aranyozott; festett
Méretek:
magasság: 93 cm
szélesség: 163 cm
mélység: 73 cm

A hatalmas, nehézkes arányú puhafa láda zsámolya oldalt szívalakban, elöl hullámosan kivágott, benne két kis fiók vas húzókarikával, középen konzol babérlevélsoros aranyozott festéssel. A lábazaton egymással szemben két alak áll, jobbra a menyasszony, kezében koszorút, balról a vőlegény, magyar nemesi díszben, kezében poharat tartva. A felület kopottsága miatt ez utóbbi szimbólum alig ismerhető fel. Az oldalfalakon vaskos keretben négy, fehér alapon festett indás betét, a felsőkben vasfogantyúk. Belsejében profilléces ládafia, a láda hátsó falán öt kis fiók zöldre festve, fémkarika húzóval. Rusztikás árkádnyílások alatt balra a tőrt szívébe szúró Lucretia, jobbra Cornelia színesen festett háromnegyed alakja.

Az ábrázolások 1931-ben mint "Lucretia" és a "Szeretet allegóriája" kerültek meghatározásra. Az újabb kutatások szerint Lucretia páralakja nem allegorikus ábrázolás, hanem a klasszikus ókor másik híres nőalakja, Cornelia, Tiberius és Gaius Gracchus anyja. Erre utal a két fiúgyermek, akik közül az egyik karonülő, a másik a – képmező jobb alsó sarkában – 8-10 éves forma fiúcska. Lucretia, Tarquinius Collatinus felesége, a római mondavilágban a háziasság és a hűség, míg a fiaival ábrázolt Cornélia, a "Gracchusok anyja" az anyai erények megtestesítője volt. A menyasszonyi ládán alakjaik a tökéletes feleséget és anyát hivatottak megjeleníteni.

A tetőn vaskos aranyozott keretben mélyített betét. A tagoló elkeskenyedő pilaszterek, valamint a két alsó kis fiók fehér alapra festett tulipánvirágos dísze enyhíti a láda architektúrájának esetlenségét.

A láda báró Nyáry Jenő (1836–1914) tulajdonaként szerepelt az 1896. évi millenniumi kiállításon.

Irodalom

  • Szerk.: Kőszeghy Péter: Magyar Művelődéstörténeti Lexikon. Középkor és kora újkor. Balassi Kiadó, Budapest, 2003 - 2014.
  • Batári Ferenc, Vadászi Erzsébet: Bútorművészet a gótikától a biedermeierig. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2000. - p. 55. (Nr. 3.)
  • Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - fa, bútor 15.
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/3.
  • Szerk.: Péter Márta: Reneszánsz és manierizmus. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 358 (Zlinszkyné Sternegg Mária)
  • Radvánszky Béla: Magyar családélet és háztartás a XVI-XVII. században. I. (Reprint). Helikon Kiadó, Budapest, 1986. - 55., 235. kép
  • Batári Ferenc: Európai bútorok a XV-XVII. században. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1973. - Nr. 61.
  • Voit Pál: Régi magyar otthonok. Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, Budapest, 1943. - p. 169.
  • Oberschall Magda: Magyar bútorok. Officina Nyomda és Kiadóvállalat Kft., Budapest, 1939. - p. 9., ill. 19.
  • Erdély régi művészeti emlékei. Kiállítás az Iparművészeti Múzeumban. Magyar Művészet, 7. (1931). 1931. - Nr. 6.
  • Erdély régi művészeti emlékeinek kiállítása az Iparművészeti Múzeumban. Művészeti Múzeumok Barátainak Egyesülete, Budapest, 1931. - Nr. 6.
  • Az 1896-iki Ezredéves Országos Kiállítás. A Történelmi főcsoport hivatalos katalógusa. Kosmos Műintézet, Budapest, 1896. - Nr. 7473.