Kiállításfotó - Kramer Samu tervezte neorokokó női szalon a Millenniumi Kiállításon

Adattár - Fényképgyűjtemény

Leltári szám: FLT 6059
Alkotó:
Horti, Pál (1865 - 1907) / fényképész
Készítés ideje:
1896
Készítés helye: Budapest
Anyag: fotópapír
Technika: fekete-fehér fotó
Méretek:
magasság: 39 cm
szélesség: 29 cm

A millenniumi kiállítás Iparcsarnokában a kor legjelentősebb magyarországi asztalosmesterei egy-egy enteriőrként berendezett "fülkében" mutatták be historizáló munkáikat (ld. itt).

Gaul Károly (1854-1932), a budapesti Állami Felsőbb Ipariskola faipar tanára a bútoripari kiállítást ismertető cikkében így írt a Kramer Samu által tervezett neorokokó szalonberendezésről:

Ha visszapillantunk a volt XII. csoportra, úgy találjuk, hogy lakásberendező-iparunk első sorban a székesfővárosban áll a kívánatos mértékű színvonalon, de igen szép eredményeket mutatnak fel az aradi, kassai, kolozsvári, szegedi, temesvári és nagyszebeni iparosok is. (...) Voltak iparosaink, kik a lakberendezés mindkét főiparából mutattak be készítményeket, a kik tehát nemcsak asztalosok, de díszítők is. Mások csak asztalos-, illetőleg kárpitos-munkákat mutattak be, még pedig vagy teljes interieur, vagy valamely szoba egy-egy részlete, gyakran pedig csak egyes bútorok alakjában. (…) Kramer Samu bútorgyáros remek, de teljesen sohasem rendezett női fogadószobát hozott el XV-ik Lajos stílusban tartva. A mit itt láttunk, bármely francia világcég dicséretére válnék, akár az asztalos-bútorok finom munkáját, akár a dekoráció színharmóniáját tekintjük.

(Gaul Károly: Bútoriparunk és a díszítő iparok az ezredéves országos kiállításon. In: A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Közlönye 31. /1897/, 264.)

Aigner Sándor (1854–1912) építész így méltatta Kramer Samu munkáját:

Fogyasztó közönségünknek divatszerűen váltakozó és szeszélyesen szétágazó ízlése, de az egész művészetünknek internationális, stil-kereső iránya híven tükröződik vissza lakberendezéseinken, amennyiben azok egy bizonyos egységes korszellem és közízlés hiányával, úgyszólván az összes létező stilfajok és stilárnyalatok utánzásában, tetszelegnek.

A stílusok sokaságában ez időszerint a franczia műirányok vannak túlsúlyban, melyek kiállításunkon egy nehány igen sikerült interieurrel képviselvék. A kiválóbbak egyike ezek közül Kramer Samunak Regence stílű szalonberendezése, mely nemcsak franczia ízlésben, de igazi franczia ízléssel is készült.

(Aigner Sándor: A bútor-müipar. In: Az iparművészet 1896-ban: Millenniumi emlékkönyv /1897/, 172.)

Irodalom

  • Szerk.: Ráth György: A bútor-műipar. Az iparművészet 1896-ban. Milleniumi emlékkönyv. Magyar Iparművészeti Társulat, Budapest, 1897. - 168-169. közötti kép (Aigner Sándor)