Kisplasztika - Rainbow Tomeishi / Szivárvány megállító kő

Kerámia- és üveggyűjtemény

Leltári szám: 2024.30.1
Alkotó:
Husz, Ágnes (1961 - )
Gyár / műhely: Nemzetközi Kerámia Stúdió (Kecskemét)
Készítés ideje:
2021
Készítés helye: Kecskemét
Anyag: kenderpálma kötél; kőcserép
Technika: csomózott; egyedi technika; engobe-os díszítés
Méretek:
magasság: 45 cm
szélesség: 28-30 cm

Az alkotás Husz Ágnes Tomeishi / Magállító kő / Stop Stone című, a budapesti K.A.S. Galériában rendezett kiállításán szerepelt 2021 őszén. A három nyelven közreadott cím nem véletlen, ugyanis a tárlat az alkotó intenciói mellett, Husz Ágnes magyar-japán kétlakiságát is keretbe foglalja, hidat képezve a kultúrák között.

A Tomeishi-projekt, a nemzetközi színtérre tervezett utazókiállítás, amely 2020-banTokióban debütált. A budapesti helyszínre a tárlat már olyan friss és helyspecifikus darabokkal is bővült, melyek 2021 nyarán készültek Kecskeméten, a Nemzetközi Kerámia Stúdióban, a hazai kerámiakultúra szinte egyetlen megmaradt és világszerte számon tartott központjában.

A tomeishi japán fogalom (a tome jelentése állj, megállni, az ishi pedig követ jelent), egy közönséges kavics vagy kő, amit fekete kötéllel átkötve látnak el a megállítás, az útvonal megszakításának üzenetével. A tárgy a zen buddhista szentélyekben és a teakertekben nem csupán arra szólít fel, hogy álljunk meg és szemlélődjünk, meditáljunk, hanem arra is, hogy másik irányban folytassuk utunkat.

Husz Ágnes olyan egyedi technikát alkalmaz, amelyről kerámiái azonnal felismerhetőek: különböző vastagságúra és hosszúságúra nyújtott agyagcsíkokból, szalagokból formázza, tekeri, gyűri, hajtogatja plasztikáit, illetve a reprezentációs mellett, gyakorlati-használati funkcióval is bíró edényeit, táljait. A szalagok felületére felhordott színek és mintázatok a keramikus mozdulatait rögzítik, ugyanis a kézi nyújtás és a gravitáció irányított véletlenszerűsége mentén alakulnak, formálódnak, beülve, belefolyva az agyag finom redőibe, apró repedéseibe. Husz Ágnes kerámiaszalagokból készített, kisebb és nagyobb méretű megállító objektjeit a hagyományos, feketére színezett kenderpálma kéregből sodort kötéllel (shuronawa) fogja át, amit a tomeishi kavicsoknál is használnak. Alkotói módszere rímel a japán kultúra kiemelő gesztusára, amellyel egy kavicsot ruháznak fel a megállítás és az irányváltás felszólításával. A keramikus ugyanezt a felszólítást nem a meditáció tradicionális helyszínein alkalmazza, hanem például Tokió és Budapest forgalmas terein, ahol a felgyorsult mindennapok ritmusát hajszoló és kergető embertömegeknek nincs idejük sem önmagukra, sem társaik rezdüléseire figyelni. Talán ezért nem hallják meg a fenntarthatóság, a környezetvédelem és a bolygónk élhető jövőjéért aggódó, egyre hangosabban szóló intelmeket sem. Stop and think! Állj meg és gondolkodj! – ez Husz Ágnes plasztikáinak legfontosabb üzenete.

A Rainbow Tomeishi / Szivárvány megállító kő / Rainbow Stop Stone című kisplasztika a megállítás, lassítás, gondolkodás üzenetén túl is mondanivalót hordoz magában, amelyről a tárlat ismertetőjében így írt a művész, akinek életművében a szivárvány gyakran alkalmazott, visszatérő motívum: „A Szivárvány Tomeishi / Rainbow Tomeishi az emberiség összes reményét egy »bugyorba« gyűjti. Ugyanakkor előhívja az elfogadás gondolatát is. Első ránézésre egy hatalmas textil gombolyagnak néz ki. Közelebbről megvizsgálva, kezünkkel megtapogatva derül ki, hogy ez egy súlyos »kőzet«. Olyan, mintha évezredek tapasztalata, reménye lenne itt összegyúrva.”