Műtárgyfotó - Rippl - Rónai József tervezte ebédlőasztal a tiszadobi Andrássy-kastély ebédlőjében
Leltári szám: | FLT 4067 |
---|---|
Készítés ideje: |
1912
|
Készítés helye: | Tiszadob |
Anyag: | papír |
---|---|
Technika: | fekete-fehér fotó; retusált |
Méretek: |
magasság: 17 cm
szélesség: 31 cm
|
Rippl-Rónai festői látásmódját, a kétdimenziós látványként felépített dekoratív egységek komponálási elveit a leginkább az Andrássy-ebédlő együttese illusztrálja. Az intérieurt elsődlegesen meghatározó művek a bútorok. Rippl a három méternél hosszabb ebédlőasztal számára egyetlen középső alátámasztást képzelt, egy virágsziromszerű formákkal övezett lábat. A kivitelező, Thék Endre eleinte úgy vélte, hogy az asztal alátámasztásához vendéglábak is szükségesek lesznek, végül azonban a virágszirom-formájú láb áttervezésével sikerült a konstrukciót az eredeti tervhez közelebb álló módon megoldania.
Magyar Iparművészeti Társulat 1898. évi karácsonyi kiállításán is bemutatott nagy tálalószekrény és a hozzá tartozó ebédlőasztal fotóját ld. még: Magyar Iparművészet, 1899, p. 47. (ld. itt).
Rippl-Rónai József 1897-ben kapott megbízást gróf Andrássy Tivadartól (1857-1905) a család budai, Duna-parti palotája ebédlőjének megtervezésére. (A Margit rakpart 9. sz. alatti palota 1945-ben elpusztult, ma a Francia Intézet épülete áll a helyén.) Az ekkor Párizsban élő művész által tervezett Andrássy-ebédlő az egyik első szecessziós enteriőr volt Magyarországon. Rippl-Rónai a stílus születése idején élt a francia fővárosban, s kapcsolatban állt többek között Samuel Binggel, akinek Art Nouveau nevű galériája az új stílus névadója lett.
Az egyszerű felépítésű, hasábokból szerkesztett, a tervező kívánsága szerint mahagóniból készített tálalószekrények központi része egy-, illetve kétajtós, melyet alul fiókok, oldalt nyitott elemek keretelnek. Igazán egyediek az ajtók nagyméretű, stilizált fákat ábrázoló fémveretei, valamint a szintén fémből készült, a felső sávokban elhelyezett „felhő-motívumok”. A központi alátámasztású, ovális asztal lábmegoldásával nyíló virágot idéz. A városi ember természetbe vágyódását fejezte ki a bútorokkal együtt tervezett, rózsatöveket ábrázoló üvegablak, a szintén rózsatövekkel díszített, hímzett ellenző, a felhőket idéző üvegmennyezett és a Vörös ruhás nő című hímzett falikárpit is. A szecesszió művészei rendkívül fontosnak tartották a belső tér teljes egységét: a berendezés és az említett alkotások mellett Rippl-Rónai tányérokat és poharakat is tervezett az ebédlőbe. A bútorok kivitelezője Thék Endre volt.
Andrássy Tivadar halála után özvegye, Zichy Eleonóra grófnő (1867-1945) felszámolta a budai palotát, s 1910 körül az ebédlő teljes berendezését második férje (egyben sógora), ifj. Andrássy Gyula tiszadobi kastélyába szállíttatta. A fényképfelvétel ott készült, feltehetően 1912-ben. Az ebédlő darabjai a II. világháborút követően szétszóródtak, a falikárpit és néhány tányér, pohár kivételével elpusztultak vagy lappanganak.
Irodalom
- Szerk.: Györgyi Kálmán: Rippl-Rónai József. Magyar Iparművészet XV. évfolyam. Magyar Iparművészeti Társulat, Budapest, 1912. - 66. kép (Lázár Béla)