Női ruházat - Körforgásban: Artista Stúdió projekt eredményeként létrejött „Maya” overál, hátizsák
| Leltári szám: | 2019.11.1-2 | 
|---|---|
| Alkotó: | 
                         Artista Stúdió (1993 - ) / divatmárka           Rácz, Nóra / divattervező           Stampf, Katalin / kiegészítő tervező                  | 
            
| Gyár / műhely: | Artista Stúdió | 
| Készítés ideje: |    
    2018   
 | 
            
| Készítés helye: | Magyarország; Budapest | 
| Anyag: | bőr; poliészter; selyem | 
|---|---|
| Technika: | gépi varrás | 
| Méretek: |        
      hosszúság (overál):      141,7      cm     
        
      vállszélesség (overál):      49      cm     
        
      mellszélesség (overál):      49      cm     
        
      derékszélesség (overál):      45      cm     
        
      belső hosszúság (lábszár):      68      cm     
        
      szélesség (kendő):      91      cm     
        
      hosszúság (kendő):      41      cm     
        
      átmérő (kitűző):      6      cm     
        
      hosszúság (kitűző):      6      cm     
        
      szélesség (kitűző):      4      cm     
        
      átmérő (kitűző):      3      cm     
        
      hosszúság (hátizsák):      42      cm     
        
      szélesség (hátizsák):      33,5      cm     
   | 
            
A „Maya” öltözék a Kortárs Design Osztály által 2018-ban útjára indított Körforgásban c. kiállítás-sorozat keretében jött létre. A koncepció szerint a felkért tervező kiválaszt egy tárgyat vagy tárgyegyüttest az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből, melynek inspirációjára saját dizájnt hoz létre. A sorozat első meghívottja az Artista Stúdió volt. A divatmárka tervezői három egyedi ruhát és a hozzájuk tartozó kiegészítőket készítettek három képzeletbeli női karakter, Olga, Maja és Alba számára (ld. még: 2019.10.1-2; 2019.12.1-3).
A „Maya” öltözék inspirációs forrása ez a 18. század végi csésze, amely a nymphenburgi porcelánmanufaktúrában (Porzellan Manufaktur Nymphenburg) készült. A csésze és csészealj világos színű, valósághű faerezetet és rátűzött metszeteket ábrázoló aprólékos, purpur, azaz bíborlila festése magasfokú technikai és művészeti színvonalról vallanak. A csésze testén látható metszeten egy lovas alakja, a csészealj öblében rejtőző tájkép hátterében pedig apró kőhíd figyelhető meg – a régi metszeteket utánzó festés még a papír sérüléseit is meglepő pontossággal ábrázolja (trompe l’oil). Ezeket a különleges díszítésű tárgyakat a porcelánfestők mesterségbeli tudását fitogtató bravúrdaraboknak tartották, ezért főként díszítő és reprezentációs céllal készültek.
A tervezőket éppen ez a giccs határát súroló imitáció ragadta meg. Elkezdtek azon gondolkodni, hogy a fautánzatú porcelánt hogyan tudnák textilen megjeleníteni. Így találtak rá a jaquard moiréra, ami nem más, mint egy hamis moiré selyem. A sportosan elegáns overált lezser nyakkendőöv díszíti deréktájon. Elképzelt viselője, Maya ugyanis szeret szórakozni, mozogni és mélyen átéli az érzelmeit. A hajtókára Gaya Arutyunyan kortárs örmény festőművész alkotásának replikája került. Az eredeti festmény színvilágát a porcelán purpur (bíborlila) árnyalataihoz igazították. Tanja Zabina kortárs művész alkotása a ruhaujj passzéján köszön vissza. A tervezők ezzel a mintával a sejtszintű érzékelést, a zsigeri percepciót mutatják be. Az overál hátát díszítő hímzett, magyar nyelvű feliratok Maya utazásainak emlékeit idézik. Az elegáns lila bőrből készült Delta hátizsák szabását egy tokiói utazás ihlette. A hagyományos vízszintes helyett keleties, hosszanti zipzárvonalat alkalmaztak.