Női ruházat - Körforgásban: Artista Stúdió projekt eredményeként létrejött „Maya” overál, hátizsák
Leltári szám: | 2019.11.1-2 |
---|---|
Alkotó: |
Artista Stúdió (1993 - ) / divatmárka Rácz, Nóra / divattervező Stampf, Katalin / kiegészítő tervező |
Gyár / műhely: | Artista Stúdió |
Készítés ideje: |
2018
|
Készítés helye: | Magyarország; Budapest |
Anyag: | bőr; poliészter; selyem |
---|---|
Technika: | gépi varrás |
Méretek: |
hosszúság (overál): 141,7 cm
vállszélesség (overál): 49 cm
mellszélesség (overál): 49 cm
derékszélesség (overál): 45 cm
belső hosszúság (lábszár): 68 cm
szélesség (kendő): 91 cm
hosszúság (kendő): 41 cm
átmérő (kitűző): 6 cm
hosszúság (kitűző): 6 cm
szélesség (kitűző): 4 cm
átmérő (kitűző): 3 cm
hosszúság (hátizsák): 42 cm
szélesség (hátizsák): 33,5 cm
|
A „Maya” öltözék a Kortárs Design Osztály által 2018-ban útjára indított Körforgásban c. kiállítás-sorozat keretében jött létre. A koncepció szerint a felkért tervező kiválaszt egy tárgyat vagy tárgyegyüttest az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből, melynek inspirációjára saját dizájnt hoz létre. A sorozat első meghívottja az Artista Stúdió volt. A divatmárka tervezői három egyedi ruhát és a hozzájuk tartozó kiegészítőket készítettek három képzeletbeli női karakter, Olga, Maja és Alba számára (ld. még: 2019.10.1-2; 2019.12.1-3).
A „Maya” öltözék inspirációs forrása ez a 18. század végi csésze, amely a nymphenburgi porcelánmanufaktúrában (Porzellan Manufaktur Nymphenburg) készült. A csésze és csészealj világos színű, valósághű faerezetet és rátűzött metszeteket ábrázoló aprólékos, purpur, azaz bíborlila festése magasfokú technikai és művészeti színvonalról vallanak. A csésze testén látható metszeten egy lovas alakja, a csészealj öblében rejtőző tájkép hátterében pedig apró kőhíd figyelhető meg – a régi metszeteket utánzó festés még a papír sérüléseit is meglepő pontossággal ábrázolja (trompe l’oil). Ezeket a különleges díszítésű tárgyakat a porcelánfestők mesterségbeli tudását fitogtató bravúrdaraboknak tartották, ezért főként díszítő és reprezentációs céllal készültek.
A tervezőket éppen ez a giccs határát súroló imitáció ragadta meg. Elkezdtek azon gondolkodni, hogy a fautánzatú porcelánt hogyan tudnák textilen megjeleníteni. Így találtak rá a jaquard moiréra, ami nem más, mint egy hamis moiré selyem. A sportosan elegáns overált lezser nyakkendőöv díszíti deréktájon. Elképzelt viselője, Maya ugyanis szeret szórakozni, mozogni és mélyen átéli az érzelmeit. A hajtókára Gaya Arutyunyan kortárs örmény festőművész alkotásának replikája került. Az eredeti festmény színvilágát a porcelán purpur (bíborlila) árnyalataihoz igazították. Tanja Zabina kortárs művész alkotása a ruhaujj passzéján köszön vissza. A tervezők ezzel a mintával a sejtszintű érzékelést, a zsigeri percepciót mutatják be. Az overál hátát díszítő hímzett, magyar nyelvű feliratok Maya utazásainak emlékeit idézik. Az elegáns lila bőrből készült Delta hátizsák szabását egy tokiói utazás ihlette. A hagyományos vízszintes helyett keleties, hosszanti zipzárvonalat alkalmaztak.