Nyomott mintás szövet (lakástextil) - ún. Chiesa mintával

Textil- és viseletgyűjtemény

Leltári szám: 8779
Alkotó:
Wardle, Thomas (1831 - 1909)
Készítés ideje:
1890 KÖRÜL
Készítés helye: Leek
Jelzés: a szövet bal szegélyén: WARDLE'S PRINTS
Anyag: pamutbársony
Technika: hengernyomott
Méretek:
hosszúság: 90,5 cm
szélesség: 72 cm

Thomas Wardle (1831-1909) selyemfestő, az indiai vadselyem fehérítésének és festésének kikísérletezője. A staffordshire-i Leek városában. 1875-1877-ig a természetes festékanyagok alkalmazójaként William Morris-szal, egyben Morris első nyomott mintás textilterveinek kivitelezője.

Saját készítésű nyomott szövetein gyakran használ fel középkori szövetelőképeket: az itt bemutatott bársony mustrájához egy a 15. század első negyedében divatos itáliai selyemszövet mintája szolgált előképül. A sárgászöld alapon olajzölddel nyomott szöveg mintája: átlósan hullámzó csipkés szélű levelekkel és palmettás virágtövekkel gazdagított indákból kinövő nagyméretű, csipkés szélű palmetták, közepükben háromágú gránátalmatövekkel. (Gyári mintaszám: 7190)

A minta megtalálható Thomas Wardle mintakönyveiben (Manchester, Whitworth Art Gallery. Inv. Nr. 14008. 157- 158. p. Nr. 189. - ld. itt, ill. London, Victoria and Albert Museum. Inv. Nr. T. 9-1978. Nr. 6. - ld. itt)

Az utóbbi tanúsága szerint a minta drapp változata szerepelt az 1888-as melbourne-i Arts &Crafts kiállításon.

Thomas Wardle textilnyomó műhelye mellett 1879-től felesége vezetésével himzőiskola is működött Leek-ben. 1879-ben az angol selyemipar fejlesztése terén tett szolgálataiért lovaggá ütötték.

Irodalom

  • Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - textil 59.
  • a kiállítást rendezte: Batári Ferenc, Vadászi Erzsébet: Historizmus és eklektika. Az európai iparművészet stíluskorszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1992. - Nr. 123. (Pásztor Emese)
  • Szerk.: Batári Ferenc: Brit iparművészet az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeiben a 17. századtól a 20. század elejéig. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 80.