Varróasztal - ún. glóbusz-asztal

Bútorgyűjtemény

Leltári szám: 63.650.1
Készítés ideje:
1820 KÖRÜL
Készítés helye: Magyarország
Anyag: fenyőfa alap (vakfa); jávorfa borítás; tiszafa borítás
Technika: aranyozott; berakás; faragott; tusfestés
Méretek:
magasság: 100 cm
átmérő: 44 cm

A korabeli magyar nyelvű forrásokban olykor "golyóbis asztalként" emlegetett bútorok elkészítése kiemelkedő mesterségbeli tudást igényelt. A 19. század első felében Európa-szerte kedvelt felnyitható, gömb alakú asztalkák főként bécsi mesterek műhelyeiből kerültek ki, a múzeum gyűjteményében őrzött példány azonban feltehetően magyar asztalos munkája. Faragott és aranyozott oroszlánfejekkel díszített három lába még empire stílusjegyeket hordoz, ám hajlított formái és arányai már a biedermeier szellemét tükrözik. A világegyetemet szimbolizáló gömb, mint letisztult geometriai forma a felvilágosodás eszméjében gyökerező francia forradalmi építészet emblematikus jegye, ám a monumentalitást mellőző biedermeier enteriőrben inkább egy virtuóz technikai megoldásokat alkalmazó bútor játékos elemeként jelenik meg. A motívum eredeti összefüggéseire csupán a gömböt övező, tussal festett szalagdíszek utalnak, amelyeket a zodiákus jelei díszítenek. A gömb felső féltekéjét hátracsúsztatva tárulnak fel az apró kézimunkaeszközök elhelyezésére szolgáló nyitott rekeszek és rejtett fiókok.

E különleges bútortípust – a közép-európai analógiáktól némileg eltérő formában – George Remington angol asztalosmester szabadalmaztatta 1807-ben. A ma ismert legkorábbi adat azonban, amely e típus kivitelezésére vonatkozik, magyarországi keltezésű. Kornis Gábor asztaloslegény 1806. június 21-én nyújtotta be a debreceni asztaloscéh elöljáróinak glóbusz-asztalkát ábrázoló, a Déri Múzeumban őrzött remekrajzát, amelyet még abban az évben – dokumentálhatóan elsőként – el is készített.

Hasonló glóbusz-asztalka található a tápiószelei Blaskovich-kúra, valamint a chicagói Art Institue gyűjteményében (Nr. 1966.383 - ld. itt).

Irodalom

  • Szerk.: Veres Mari: A reformkor művészete. Iparművészet. Vince Kiadó, Budapest, 2023. - p. 72. Nr. (43.) (Semsey Balázs)
  • Szerk.: Rostás Péter: Bútorművészet Magyarországon, 1800-1850. Budapesti Történeti Múzeum, Budapest, 2012. - Nr. B.14. (analógia)
  • Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 105. (Semsey Balázs)
  • Szerk.: Zinnkann Heidrun: Der Ursprung des Globustischens in Ungarn. Der feine Unterschied. Biedermeiermöbel Europas, 1815-1835. Prestel Verlag, Frankfurt/M, 2007. - 75-78:76. (Zlinszkyné Sternegg Mária)
  • Batári Ferenc, Vadászi Erzsébet: Bútorművészet a gótikától a biedermeierig. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2000. - 126. (Nr. 14. - (téves ltsz.mal)
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. 62.
  • Szerk.: Péter Márta: A klasszicizmustól a biedermeierig. Az európai iparművészet stíluskorszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1990. - Nr. 2.97
  • Vadászi Erzsébet: A bútor története. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1987. - 190.
  • Szerk.: Miklós Pál: Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményei. Magyar Helikon, Budapest, 1979. - p. 262-263.
  • főszerkesztő: Weiner Mihályné, Jakabffy Imre: Un meuble singulier du début du XIXe siécle: la table "en torme de boule". Az Iparművészeti Múzeum Évkönyvei XII, 1970. Népművelési Propaganda Iroda, Budapest, 1970. - 99-106. (Szabolcsi Hedvig)