Szelence - kettős brúnótszelence, mitológiai alakok ábrázolásával
Leltári szám: | 69.341.1 |
---|---|
Készítés ideje: |
1750 - 1755
|
Készítés helye: | Németország |
Jelzés: | jelzetlen |
---|---|
Anyag: | ezüst foglalat; ezüstözött vörösréz |
Technika: | festett zománc |
Méretek: |
magasság: 7,6 cm
átmérő: 7,3 x 5 cm
|
Úgynevezett kettős szelence, ellentétesen nyíló fedelei forgópánttal kapcsolódnak a testhez, mely belül középen megosztott. Az ovális alapon emelkedő hengeralak oldalai íveltek, enyhén bordázottak. Teljes felületét ún. grisaille jelenetek, vagyis fehér alapon a szürke különböző árnyalataival festett zománcképek borítják. A mitológiai jelenetek között nincs közvetlen, tematikai összefüggés. A felső fedélen kívül a száz szemű Argosz látható, aki a féltékeny istennő, Héra megbízásából "árgus szemekkel" őrzi férjének Zeusznak szerelmét, Iót. Ió, Inakhosz argoszi folyamisten leánya. Zeusz, hogy Héra elől elrejtse, tehénné változtatta. Zeusz szövetségese – a fia – Hermész elaltatta és levágta az őrködéssel megbízott Argosz fejét. A felhők között, Héra mellett látható páva rá utal, hiszen Argosz száz szeme azóta a páva tollait díszíti. A fedélen belül egy városka képe: templom, bástya és földszintes házak. Az alsó fedélen kívül hatalmas, lenyilazott sárkány mellett álló ifjú hős, feltehetőleg Perszeusz látható belül egy bástyákkal, kapukkal megerősített, fallal körülvett városka, kéttornyos székesegyházzal, emeletes épületekkel. A szelence oldalain kívül két jelenetet találunk, az egyik a kardjába dőlő sisakos Catót örökíti meg, a másik az égő Trójából menekülő Aeneast, vállán agg, béna apjával Anchisessel.
A finomra őrölt dohánypor, vagyis burnót beszippantása, így a tüsszentés előidézése a 18. században az előkelők divatos szenvedélye volt. A megfelelő szelencék használatával egész szertartás-rendszere alakult ki. Mivel a por a hozzákevert anyagok (pl. szerecsendió, rózsa, fahéj, levendula, majoránna, stb.) következtében eltérő illatú lehetett, a többrekeszes szelencék különböző aromájú burnót tárolását tették lehetővé.
Irodalom
- Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 176. (Ács Piroska)
- Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - fém 93.
- szerző: Ács Piroska: Szelencék titkai. Helikon Kiadó, Budapest, 1994. - Nr. 90. és kép
- Szerk.: Szilágyi András, Péter Márta: Barokk és rokokó. Az európai iparművészet stíluskorszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1990. - Nr. 4.29. (Ács Piroska)
- szerző: Ács Piroska: Szelencedivatok. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1982. - Nr. 9. és 10. a-d kép