Asztal - szalongarnitúra része
Leltári szám: | 66.61.1 |
---|---|
Készítés ideje: |
1830 KÖRÜL
|
Készítés helye: | Pest (feltehetően); Buda (feltehetően) |
Anyag: | cseresznyefa borítás; fenyőfa alap (vakfa) |
---|---|
Méretek: |
magasság: 81 cm
szélesség: 121,5 cm
mélység: 62,5 cm
|
Az asztalból, kanapéból, két karosszékből és négy támlásszékből álló szalongarnitúra egykori tulajdonosainak tudomása szerint a Marczibányi család pesti palotájának hajdani berendezéséből származik. A meghitt kényelmet kedvelő biedermeier korszak lényegét jeleníti meg a tágas és világos nappaliban kialakított kedélyes ülősarok, amely a családias hangulatú társasági összejövetelek legfőbb színtere lehetett. Az ülősarok talán legfontosabb eleme a hosszúkás, akár két vagy három személy részére is helyet biztosító, szükség esetén étkezéshez is megfelelő magasságú kanapé. Előtte állt a garnitúrához tartozó, kerek vagy szögletes formájú asztal. Magyarországon – miként ebben az esetben is – inkább a szögletes, sarkain, illetve két végén kissé lekerekített asztalokat kedvelték, amelyeknek kávájában többnyire egy fiók is helyet kapott. A könnyen mozgatható és variálható elrendezésű, enyhén ívelő vékony lábakkal és változatos formájú háttámlával kialakított székek ülőlapjait általában kárpitozták vagy fakeretbe foglalt nádfonattal látták el.
A 19. század első harmadában már egyértelműen Pest volt a magyarországi bútorművesség központja. Az 1828-as országos összeírás idején, Pesten és Budán – a céhen kívüli mestereket nem számítva – összesen 119 asztalos dolgozott, több mint 250 segédet foglalkoztatva. Minden bizonnyal e műhelyek valamelyikéből kerülhettek ki a garnitúra darabjai is. Az esztergált összekötő elemekkel megerősített, legyező alakú háttámlával ellátott székek valószínűleg a bécsi Josef Danhauser tervei nyomán készültek, akinek bútorait széles körben igyekeztek másolni. A két kissé zömökebb karosszék lábazata szinte megegyezik a hátasszékekével, csupán felső részük kialakítása eltérő. Szögletesebb formái és nehézkes tömege okán azonban a kanapé némileg eltér a hozzá tartozó székektől, de felépítésében is kevésbé egységes. Elülső esztergált lábainak és kávájának vaskos, lekerekített formái nem illeszkednek igazán harmonikusan a háttámla architektonikus jellegű, lizénákkal tagolt keretéhez. Bár a garnitúra darabjai egy időben és azonos helyről kerültek a múzeum gyűjteményébe, a kanapé és az asztal karaktere (noha a későbbi – anyagában és megmunkálásban egységes – kárpitozás ezt némileg elfedi) annyira elüt a székektől, hogy az utóbbi időben kétségek merültek fel azzal kapcsolatban, hogy eredetileg is összetartoztak-e, vagy csupán tulajdonosaik későbbi igényei nyomán alakították őket egységes garnitúrává.
Irodalom
- Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 107. (Semsey Balázs)
- Szerk.: Zinnkann Heidrun: Der feine Unterschied. Biedermeiermöbel Europas, 1815-1835. Prestel Verlag, Frankfurt/M, 2007. - Nr. 38.
- Batári Ferenc, Vadászi Erzsébet: Bútorművészet a gótikától a biedermeierig. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2000. - 131. (Nr. 10.)
- Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - fa, bútor 31.
- Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/16.
- Szerk.: Péter Márta: A klasszicizmustól a biedermeierig. Az európai iparművészet stíluskorszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1990. - Nr. 3.48.3. (Zlinszkyné Sternegg Mária)