Terv - hálószoba berendezése
Leltári szám: | KRTF 2171.1-7 |
---|---|
Alkotó: |
Kozma, Lajos (1884 - 1948) / tervező |
Készítés ideje: |
1904 - 1906
|
Készítés helye: | Budapest |
Jelzés: | jobbra lenn: KL |
---|---|
Anyag: | papír |
Technika: | akvarell; tus |
Méretek: |
magasság/szélesség: 21,3 x 16,3 cm
magasság/szélesség: 33 x 13,3 cm
magasság/szélesség: 16 x 15 cm
magasság/szélesség: 16,6 x 13,3 cm
magasság/szélesség: 14,2 x 15,5 cm
magasság/szélesség: 12,2 x 13 cm
magasság/szélesség: 11,3 x 13 cm
|
A hét lap Kozma alig ismert, egyetemi évei idején készült bútortervei közé tartozik. Egy polgári hálószoba berendezésének típusát követő és a paraszti kézművesség tárgyait, mint
népművészeti tárgyakat interpretáló gyűjtések hatására kialakított önálló tervsorozat. A lapok a művész szakmai és grafikai tudását - igen finom akvarell technikával - bizonyítják, s
egyben tervezői munkásságának korai gyökereit is dokumentálják. A lapok Kozma középiskolás éveihez kapcsolódnak, és a somogyi népművészet
emlékeinek gyűjtéséhez kötődnek. Koós Károly és a gödöllői művésztelep alkotóinak felméréseit, mint mintát követve, de már az alkalmazás igényével készültek a tervek, épp ezért
kissé eklektikusak. A Magyar Iparművészetben a század első éveitől közölt fejfák faragásának ihletése a hasáb kiképzésű ruhás- és fiókos szekrények, valamint a kettős ágy
tengelyoszlopának plasztikus ábrázolásán érződik, míg az éjjeli szekrényként funkcionáló kis ládák díszítése, a rátétes minták, hímzések módjára a
színezés, ill. a folthatás dekorativitásán alapul. Az ágy, a tükrös pipereasztal és a cserépkályha melletti pihenőpad támlájának „boglyaíve” emlékeztet csupán a szecesszió korai
törekvésére, a hullámzó, íves vonalak uralmára. Legközelebbi mintaképek, inspiráló példák Wigand Ede és a gödöllői Nagy Sándor - ekkor már tekintélyes művészek - bútoraiban,
enteriőrjeiben keresendők, akiknek munkáival kiállításokon, fotókon lehetett találkozni. 1904-től a „népi” formakincs hatott a a brit iparművészet,
továbbá a francia és az északi szecesszió látványán nevelkedett nemzedékre, melynek tagjai közé a fiatal Kozma is tartozott. Későbbi tervei egységesebbek, az őt ért hatások egyéni
stílussá alakultak. A tervek datálását a szignatúra és az egykorú publikáció teszi lehetővé. A Kaposvárott töltött évek alatt a Weiner család közvetítésével megismert Rippl-Rónai
jellegzetes, nevének kezdőbetűit hajlékony keretbe foglaló jelét követte az ifjú tervező, amikor saját „emblémáját” megformálta, s az
1905-1906-ban készített kisgrafikákon, ex libriseken is ezt használta. Később, a Lapis refugii tervén, 1908 előtt már a geometrikus, egymásba forduló K és L betűk, azaz egy tömbszerű
szignó szerepel. Az ornamentika rokonsága is bizonyíték a mű keletkezésének idejére. Az Iparművészeti Múzeum övcsatjának pávás zománcdísze, ritmikusan ismétlődő levélmotívuma
és karéjos szirmú virága azonos tőről fakad, mint a tervrajzon látható ládika-szekrények dekorációja. Ez az övcsat szerepelt az 1905. évi
karácsonyi kiállításon, képét 1906-ban közölte a Magyar Iparművészet című folyóirat, megnevezve tervezőként Kozma Lajost, készítőként Goitein M. kaposvári ötvöst.
Irodalom
- Somogyi Zsolt: A magyar szecesszió bútorművészete. Corvina Kiadó, Budapest, 2009. - Nr. 103.
- Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 9.245. (Lichner Magda)