Váza - I. Miksa császár diadalmenetének ábrázolásával
Leltári szám: | 21946 |
---|---|
Alkotó: |
Kaldeway, Kelemen (? - 1890) / dekortervező |
Gyár / műhely: | Zsolnay-gyár (Pécs) |
Készítés ideje: |
1882 - 1883
|
Készítés helye: | Pécs |
Jelzés: | talpán masszába nyomva: 841; bekarcolva: 24; máz alatt kékkel bélyegezve: Zsolnay Pécs-öttornyos jegy TJM; gyári papírcímkén: F II. D 300 700 F 841 1/2 D SS 63 (a fazonszám jelzést kivéve feloldatlan) |
---|---|
Anyag: | porcelánfajansz |
Technika: | korongozott; színes mázakkal festett |
Méretek: |
magasság: 22,8 cm
talpátmérő: 9,4 cm
szájátmérő: 8,4 cm
|
Kerek, alacsony talp, tojásdad vázatest, vállrészén sima, álló, kifelé dőlő szájperem. Díszítése igen bonyolult. A rózsaszínes kínai porcelánmáz véletlenszerű, felhőszerű foltokban érvényesülő szépsége már önmagában újdonság volt Európában. A végletekig fejlesztett magastüzű máztechnika (gyári nevén Scharffeuer Email) tette lehetővé a felületre festett reneszánszkori lovas-felvonulás aprólékos rajzolatát, árnyalt festését. Előképe az I. Miksa császár diadalmenetét ábrázoló, 1526-ban készült fametszet-sorozat (ld.: itt Alwin Schultz: Der Weisskunig. Nach den Dictaten und eigenhändigen Aufzeichnungen Kaiser Maximilians I. In: Jahrbuch der Kunsthistorischen Sammlungen des Allerhöchsten Kaiserhauses. Bd. 6. Wien 1888).
A festett, körbefutó színes kép egy, illetve két, párban lovagló páncélos vitézt ábrázol, teljes díszben, koszorúzott lovakkal, címeres zászlókkal a háttérben városfal, bástyák. A szájperemen 14 címerpajzs.
A váza tervrajza azonosítható: a gyári II. Decorkönyv 909. sz. rajzával. A váza faconszáma a váza talpán benyomott jelzés ellenére nem 841, hanem a 869 számmal azonosítható a gyári II. Faconkönyvben. Zsolnay Teréz füzetében a vonatkozó dátum: 1882. X. hó. Kaldeway Kelemen egy jelzett színes tervrajzán hasonló rajz, két lovaggal. (Pécs, JPM, ltsz. A. 61.452.33.).
Analóg díszítésű tál: JPM, ltsz. 51.1156. Decorszám: 9081/2). Az ábrázolás történelmi hitelessége, a technika különlegessége és a kivitelezés bravúrossága halmozottan fokozza a tárgy értékét.fa
Irodalom
- Szerk.: Csenkey Éva, Steinert Ágota: Hungarian Ceramics from the Zsolnay Manufactury, 1853-2001. Yale University Press, New Haven és London, 2002. - Nr. 49.
- a kiállítást rendezte: Batári Ferenc, Vadászi Erzsébet: Historizmus és eklektika. Az európai iparművészet stíluskorszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1992. - Nr. 249. (Csenkey Éva)
- Szerk.: Csenkey Éva: Zsolnay - Keramiek. Historisme, Art Nouveau, Art Deco. Museum voor Sierkunst, Gent, 1987. - Nr. 57.