St. Louis-i világkiállítás, 1904
„Nagyobbat minden eddig létezettnél!” Ez volt a St. Louis-i kiállítás célja, amelynek keretében Amerika bemutatta azt az óriási haladást, amelyet az elmúlt években ért el: a mezőgazdaság és a gyáripar munkagépei, a gépipar villamos- és gőzerejű vas- és acélóriásai, a közlekedési eszközök legújabb, minden eddigi kényelmet és gyorsaságot felülmúló példányai. Amerika kiállítása mellett két nemzeté emelkedett ki: Németországé és Japáné. Mindkettő komoly anyagi befektetéssel, teljes pompával és komolysággal vett részt a versenyben. A St. Louis-i kiállításnak a Forest Park egy része adott helyet. Központja, a Festival Hall, egy magas dombtetőt koronázott, gerincén jobbra és balra egy-egy oszlopsor csatolta össze a csarnokot a domb aljában lévő pavilonokkal. A Festival Hall közepéből indult a Cascade hatalmas tömegű vízesése, mely a lagúnákban pihent meg, ahol a közönség gondolákban utazva gyönyörködhetett, főleg este a pazar színpompájú kivilágításban. A Festival Hall-lal szemközt állt a Plaza St. Louis, a kiállítás központi tere. E tér két oldalán kapott helyet a Varied Industries Building és a Manufactures Building, velük szemközt, a lagúnákon túl, az Electricity és az Education and Social Economy két csarnoka. A Manufactures Buildingen túl volt a Place of Orleans, melynek túlsó oldalán állt a Liberal Arts Building, szemközt pedig a Mines és a Metallurgy épületei. A Varied Industries Building túlsó oldalán a Plaza of St. Anthony és a lagúnák vége volt, szemközt fekvően a Machinery és a Transportation két óriási épülete. Végül a Fine Arts négy épülete a Festival Hall mögött a dombtetőn nyert elhelyezést. A Magyar Iparművészeti Társulat a Manufactures Buildingben kapott 600 négyzetméternyi területet. Itt tervezte és építette meg Horti Pál azt a négy tornyos magyar udvarházat, melynek udvara és helyiségei a magyar iparművészeti tárgyaknak adtak helyet. Kiemelkedőek voltak a Zsolnay, a Fischer, a Vögerl és a Kossuch cégek kerámiái, Bachruch ötvöstárgyai, Róth Miksa mozaikkiállítása, Dékáni Árpád halasi csipkéi, Jungfer, Forreider és Schiller remek vasmunkái. Kiállításra került Mirkovszkyné Greguss Gizella égetett bársonya, Fischof, Tull és Belmonte bőrmunkái, valamint Tarján, Rapoport (Rapapport) és Wiesinger zománcos ékszerei és dísztárgyai, Sovánka szebbnél-szebb maratott üvegedényei, Steiner domborított rézmunkája és Levisch faragott templomi alakja. A homlokzatot Körösfői-Kriesch Aladár freskója díszítette, melynek gazdag színhatású kalotaszegi alakjai nagy érdeklődést keltettek. Benn az épületben Undi (Springholz) Mariska kedves és művészi gyermekszobája, illetve Simay ebédlője kapott helyet. A Fine Arts épületében Magyarország három termet kapott, de mivel viszonylag kevés magyar képzőművészeti alkotás érkezett a kiállításra, az amerikai képzőművészeti osztály feje, Halsey C. Ives azt egyik termünket csak oly feltétel mellett hagyta meg, ha oda iparművészeti tárgyakat helyeztek. Így itt is kiállításra kerültek Zsolnay és Sovánka legszebb kerámiái, Schmidt Miklós, Dékáni, Rapoport (Rapapport), Tarján Huber, Telcs, Damkó, Radnai és ifj. Vastagh György alkotásai. A falakra Körösfői-Kriesch Aladár két szőnyege, a térbe pedig Toroczkai Wigand és Fischof bútorai kerültek. A terem ornamentális frízeit Horti Pál tervezte.
Horti P. 'A St. louisi világkiállítás' in: Magyar Iparművészet 1904/6. szám, 249-313.
szerző: Fehérvári Jessica
- « előző
- 1
- 2
- 3
- következő »