Milánói világkiállítás, 1906

A milánói világkiállítás április 21-én, ünnepség keretében nyílt meg, s novemberig volt látogatható. Két fő részből állt: a Parcóból és a Piazza d'Armiból. A két terület együttesen meghaladta az egymillió négyzetmétert. A Parcóban nagyon szépen akartak építkezni, a Piazza d' Armin csak célszerűen. A kiállítás két részét körülbelül egy kilométer hosszú, emeletnyi magasságban futó villamos vasút kötötte össze, amelynek hídszerű építménye alatt zavartalanul zajlott az utcák forgalma. A Sforza vár északi sarkán volt a főkapu, ezen keresztül léptek a Parcóba a látogatók. A Parcóban levő nagy iparművészeti csarnok egyik előkelő helyén, külön főbejárattal ékeskedett a magyar iparművészeti csoport, „Ungheria” felirattal. Három csoportot fűztek egybe a rendezők egy egésszé: az iparművészet, a háziipar és az iparművészeti oktatás csoportjait. Maróti (Rintel) Géza tervezte és rendezte az iparművészeti csoportot magába foglaló nagy előcsarnokot és az üvegfedeles udvart, Faragó Ödön pedig két iparművészeti termet, amelyben az iparművészeti oktatási csoportok elrendezését Nádler Róbert (Országos Rajztanárképző), Mátrai Lajos Gy. (Iparművészeti Iskola) és Menyhért Miklós (Székesfővárosi Iparrajziskola) tervezték. A magyar csoport beosztása Fischer József budapesti fiatal építész tervei szerint készült. Tágas, nyitott oszlopcsarnokból lehetett bejutni Maróti sajátságos, vájt boltüregszerű előcsarnokába. Az előcsarnok két, kalászfüzérekből kialakított, íves ajtónyílása közt levő pillérfal előtt volt látható a márvánnyal szegélyezett nagy Kacsás kút. Az oldalfalak egyikén oltárszerű csoportosításban Róth Miksa mozaikmunkái: Madonna a gyermek Jézussal, egy bájos fürtös gyermekfej és több dekoratív munka ügyes elrendezésben voltak láthatók. Szemben ezzel eosinkandalló állt, Forreider és Schillernek – Maróti terve szerint – rézből mesterien domborított ellenzőjével s vasból kovácsolt tűzibakjával. A kandallón Zala Györgynek Ferenc József őfelségét ábrázoló mellszobra állt. Az eosinburkolat felett levő polcon helyezkedtek el Bethlen, Damkó, Holló, Ligeti, Radnai, Telcs szoborművei, vázák, üvegtárgyak és virágcsoportok. A fal mentén állt Ligeti Anonymusának kisebbített példánya, illetve a teremben volt Thék Endre elegáns szalonzongorája. Ennek az előcsarnoknak három nyílásán át juthattak a látogatók a magyar osztály többi terméhez, a bal oldalin az iparművészeti oktatási csoporthoz, a jobb oldalin a négy szobaberendezést magában foglaló teremhez. A középső pedig a nagy üvegfedeles udvarhoz vezetett. A bal oldali iparművészeti oktatási csoportokban enteriőrök voltak: Maróti (Rintel) Géza zeneszobája, Körösfői-Kriesch Aladár kultuszminiszteri dolgozószobája, a Nagy Sándor és Medgyaszay István közös terve nyomán készült művészotthon, Körösfői-Kriesch Aladár nyaralóebédlője. A nagy udvar másik oldalán Toroczkai Wigand Ede magyaros kerti ebédlője és leányszobája. Toroczkai Wigand két szobája között volt az épülő új kultuszminiszteri palota számára készült nagyarányú miniszteri fogadóterem, melyet Horti Pál tervezett. Visszatérve a magyar csoport előcsarnokába, a jobbra levő teremben szimmetrikus elrendezésben négy szobaberendezés volt látható: Faragó Ödön úriszobája, Barta Sándor szalonja, Menyhért (Mederl) Miklós ebédlője s végül a Thék gyár úri dolgozószobája. E mellett a terem mellett levő helyiségben voltak kiállítva a Zsolnay gyár gyönyörű díszedényei és Fischer Emil angyalföldi gyárában készült, a magyar népéletből vett képekkel díszített majolikák és porcelánok. Innen nyílt a grafikai csoportot magába foglaló tágas, világos folyosó, ahol az Országos Képtár, a Fővárosi Házinyomda, az Athenaeum, a Pesti Könyvnyomda Rt. és további intézmények kollekciói voltak láthatók, valamint egyes kiváló magyar grafikusok munkái. A kiállítás nagy része megsemmisült 1906. augusztus 3-án, amikor az olasz iparművészeti pavilonban kiütött a tűzvész, amely a szomszédos magyar pavilonra is átterjedt.

Györgyi K. 'Az iparművészet a milanói kiállításon' in: Magyar Iparművészet 1906/4-5. szám, 161-219.

ld. még:

s. au. 'A milanói magyar iparművészeti csoportnak újjászületése' in: Magyar Iparművészet 1906/6. szám, 282. 

s. au. 'A milánói kiállítás kitüntetettjei' in: Magyar Iparművészet 1906/6. szám, 283; 285-196.

s. au. 'A milánói kiállítás 10.000 lírás királydíja' in: Magyar Iparművészet 1906/6. szám, 283; 285-196.

s. au. 'A milánói magyar kiállítás dícsérete' in: Magyar Iparművészet 1906/6. szám, 283-284; 285-196.

s. au. 'A milánói kiállítás érme' in: Magyar Iparművészet 1906/6. szám, 284; 285-196.

s. au. 'Külföldi lapok véleményei a milánói világkiállítás magyar iparművészeti osztályáról' in: Magyar Iparművészet 1906/4-5. szám, 220-225.

szerző: Fehérvári Jessica