„Igyatok ebből mindnyájan…” - Válogatás az Iparművészeti Múzeum liturgikus kelyheiből

A címben szereplő idézet Máté evangéliumából származik (Mt 26, 27b). Jézus az utolsó vacsorán ezekkel a szavakkal nyújtotta a borral telt kelyhet a vele együtt lakomázó tanítványoknak, miután a kenyeret is megáldotta. Az áldásokkal a kenyeret saját testének, a bort saját vérének nevezte. Ezzel a gesztussal alapította meg a kereszténység legfontosabb misztériumát, az Eucharisztiát. Mai napig ezen „alapítási igék” köré szerveződik minden eucharisztikus lakoma (nevezzük akár Szent Liturgiának, vagy szentmisének), hiszen már az ősegyház is úgy tekintett a megáldott kenyérre és borra, mint Jézus legvalóságosabb megjelenési formájára a követői között.

Az eucharisztikus lakomához szükséges ételt és italt hordozó edények (tányér és pohár/kehely) formája, anyaga az évszázadok folyamán sokat változott. A különböző keresztény felekezetekben eltérő formák, szokások honosodtak meg velük kapcsolatban, amelyek gyakran az Eucharisztiáról vallott teológiai gondolkodás különbségeit is jelzik. Az itt bemutatott tárgyak – egy ortodox és egy görögkatolikus kelyhet leszámítva – szinte kizárólag a római katolikus hagyomány fél évezrednyi időszakát reprezentálják a késő gótikától a modernizmusig. Ebben az időszakban a katolikus hagyományban csupán a kelyhek készítése során nyílt lehetőség arra, hogy művészileg is változatos alkotások szülessenek.  A paténák (tányérok) nagyon egyszerűek maradtak, ugyanis a szigorú liturgikus előírások szem előtt tartották az eucharisztikus kenyeret (ostya) és annak minden morzsáját megillető tiszteletet.

Földrajzilag a tágabb értelemben vett közép-európai régióból származó ötvösművek közül válogattunk; jelentős hányaduk magyarországi és erdélyi eredetű, de a külföldi tárgyak többségénél is feltételezhető, hogy használták őket hazánkban (is).

Az érdeklődő látogató több olyan kehellyel is találkozhat, amelyek e tárgytípus kiemelkedő jelentőségű darabjai. Bemutatunk ugyanakkor szerényebb, egyszerűbb kivitelű kelyheket is, amelyek eddig nem szerepeltek semmilyen kiállításon. Aki a műtárgyfotók mellett a műleírásokban is elmerül, számos, új, eddig még nem publikált szakmai eredménnyel találkozhat.

Válogatásunkkal a Budapesten 2021 szeptemberében megrendezett 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus előtt is tisztelgünk.

a galériát összeállították és a tárgyleírások szerzői: Ecsedy Anna (6904.a-b, 19101, 53.790.1, 53.1374.1, 59.2058, 61.929.1, 64.82.1,69.446.1, 72.165.1-3); Pandur Ildikó (5664, 13679, 13689, 19427, 51.46.1, 53.4940.1); Terdik Szilveszter (4694, 19099, 19104, 53.730.1, 53.1144.1, 54.410.1, 64.81.1, 69.259.1, 69.2042.1)  

a bevezetőt írta: Dr. Terdik Szilveszter