Körforgásban
A Körforgásban című kiállítás-sorozatot az Iparművészeti Múzeum Kortárs Dizájn Főosztálya indította útjára. A múzeum Üllői úti főépületének rekonstrukciója idején különösen fontos, hogy mozgásban tartsuk a gyűjteményt. A Körforgásban című sorozat keretében arra kérünk kortárs dizájnereket, hogy miután megismerkedtek a múzeum nemzetközi színtéren is páratlanul gazdag gyűjteményével, válasszanak ki egy tárgyat, tárgycsoportot, ami munkájukat inspirálja, és azokra reflektálva hozzanak létre saját dizájnt. A múzeumi gyűjtemény inspirációjára megszületett dizájn maga is a gyűjtemény részévé válik, mely további kiállítási relációkra nyújt lehetőséget.
A sorozatot 2018-ban az Artista Stúdió kiállításával indítottuk útjára, melynek eredményeként három egyedi öltözékkel és ehhez tervezett kiegészítőkkel bővült a múzeum gyűjteménye. A sorozat második kiállítója Maria Jeglińska lengyel dizájner volt, aki egy 1969-ben Mikó Sándor által tervezett karosszéket választott inspirációs forrásként, és ebből ihletet nyerve mobil falakat tervezett. Harmadik meghívottunk Fazekas Valéria kalap dizájner, aki két díszedényt választott ki a gyűjteményből, melyek több tucat kalap elkészítésére inspirálták. A sorozat negyedik meghívottja a cseh kortárs üvegművészet legelismertebb képviselői közé tartozó prágai Dechem Studio volt. Tervezői, Michaela Tomišková és Jakub Janďourek egy egyedi kötésű könyvet választottak ki a múzeum művészi könyvgyűjteményéből, Flaubert Bovarynéját. Az eredetileg 1930-ban Párizsban kiadott kötethez a harmincas évek második felében Grill Károly könyvkiadó vállalata Budapesten készített egyedi kötést kecskebőr és márványozott papírelőzék használatával. A kiállítás ötödik meghívottja, a Romani Design összesen hat műtárgyat választott a múzeum gyűjteményéből. Ezek mind Szűz Máriát vagy többségükben női szenteket ábrázoló szentképek, melyek inspirációjára hat elbűvölően gazdag mintázatú női öltözéket és hozzájuk illeszkedő kiegészítőket készítettek az alkotók. A kiállítássorozat hatodik résztvevője Buliash Todaeva. Todaeva a fenntartható designszemlélet híve. Fontos számára, hogy a környezetünket veszélyeztető hulladékot alapanyagként újragondolja, és olyan tárgyakat tervezzen, amelyeknél már a tervezés első szakaszában megjelenik az a szempont, hogy a születő tárgy minél kevésbé terhelje a környezetet. Tehát figyelembe veszi, hogy mekkora lesz a tárgy ökológiai lábnyoma. Társadalmi szempontból is igyekszik újragondolni azokat a problémákat, melyeket a design- es divatipar okoz. Munkájával olyan tárgyakat hoz létre, melyek új technológiákkal, vizuális eszközökkel készülnek, illetve a kisszériás gyártás révén nemcsak regionális identitást hordoznak, de társadalmi hatással is bírnak. Felkérésünkre Buliash Todaeva az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből három műtárgyat választott ki: egy a hatvanas–hetvenes évek fordulójáról származó kis piros lakktáskát, valamint Szilvássy István 1985-ben készült öt darabból álló Kentaur bútorcsaládjából egy karosszéket és az asztalt.
Az Artista Stúdió és a Romani Design Stúdió műveinek kiállítása a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával jött létre.
Maria Jeglińska alkotásainak bemutatása az Iparművészeti Múzeum és az Adam Mickiewicz Intézet közös szervezésében, a Polska 100 – a lengyel függetlenség visszaszerzésének százéves évfordulója alkalmából rendezett nemzetközi programsorozat keretében, valamint NIEPODLEGŁA 2017–2022 program keretében a Lengyel Köztársaság Kulturális és Nemzeti Örökség Minisztériuma támogatásával valósult meg. További támogató: Lengyel Intézet, Budapest.
A DECHEM Studió projektje a Cseh Centrumok által szervezett kurátori utak eredményeként jött létre. Külön köszönet a Prágai Magyar Intézet támogatásáért.
- « előző
- 1
- 2
- 3
- 4
- következő »