Színes üvegek fekete-fehérben

Az Iparművészeti Múzeum 2020-ban Színes üvegek fekete-fehérben: szecessziós üvegablakok az Iparművészeti Múzeum archív felvételein c. virtuális kiállítással, a gyűjteményében fellelhető anyag tematikus közzétételével ünnepli a szecessziós világnapot. A gyűjteményben több olyan archív fotó található, melyek szecessziós ólmozott üvegeket örökítenek meg, akár a háttér díszes üvegablakain, akár impozáns szobabelsők bútorain. Nagy számban vannak ezek között az Iparművészeti Társulat egykori karácsonyi kiállításain bemutatott alkotásokról készült felvételek. Ezek a sokszor már megsemmisült üvegekről készült fekete-fehér képek is sejtetik az eredeti művek színpompás koloritját. Formavilágukkal a szecesszió különböző irányzatainak jellegzetes vonásait képviselik – az enteriőr egészébe illeszkedő vonalvezetésük egyszersmind az átgondolt tervezés, az összművészeti törekvés (Gesamtkunstwerk) példája. A századforduló hazai üvegfestő műhelyei (így Kratzmann Ede, Csongrádi Forgó István, Róth Miksa, Waltherr Gida, Majoros (Mayböhm) Károly, és sokan mások) dolgoztak a szecessziós üvegablakok megvalósításán. A megvalósuló művek tervei gyakran a műhelyekből kerültek ki, de gyakran neves művészekhez, így a magyar szecesszió kiemelkedő alkotójához, Horti Pálhoz vagy a kiváló festő-iparművész Rippl-Rónai Józsefhez köthetőek. Az üvegkompozíciók összhatásának fő sajátossága az üveg transzparens voltából fakad. Az anyagon átszűrődő fényhatások fokozzák a színek intenzitását, amelyeknek éles kontrasztot állítanak az ólomsínek fekete kontúrjai. Az üvegképeket tovább árnyalja a különböző texturált üvegek és a nemzetközi találmányok (így az opalescens üveg) magas fokú használata. Az archív felvételekből álló összeállításunkat épületfotók, adattári tervanyag és a gyűjteményben található szecessziós üvegképek válogatása színesíti. A kiállítás anyagának bővebb leírása az alábbi linken érhető el.

szerző: Margittai Zsuzsa