Dísztányér - a május hó jelképes ábrázolásával (szerelmespár és bolond)

Ötvösgyűjtemény

Leltári szám: 4988
Alkotó:
Reymond, Pierre (1513 - 1584)
Készítés ideje:
1560
Készítés helye: Limoges
Jelzés: fenekén mesterjelzés és évszám (PR monogram és
1560)
Anyag: réz
Technika: festett zománc
Méretek:
átmérő: 17,5 cm

A reneszánsz korának híres zománcművészeti központjában, Limoges-ban, Pierre Reymond műhelyében készült dísztányéron a május jelképes ábrázolása látható. A tál eredetileg minden bizonnyal egy 12 darabos, hónapábrázolásokat bemutató sorozat darabja volt.

A dísztányér fekete alapon grisaille technikával, azaz a szürke szín árnyalataival festett, aranyozással díszített. A peremszélen reneszánsz ornamentika között egy-egy ovális kartusban a MAY felirat, valamint az Ikrek csillagkép látható.

A "hónapok munkái" képciklusok középkori eredetű ikonográfiai hagyománya szerint a május a solymászat, de egyben a szerelem és az udvarlás hónapja is. Ennek megfelelően a május hónapot jelképező dísztálon középütt egy ölelkező szerelmespár ábrázolása kapott helyet. A kíséretükben megjelenő bolond alakja a szerelem féktelen természetére utal, hasonlóan több egykorú, a 16. század közepén készült német fametszethez (ld. itt és itt). A tányér hátoldalán fiatal férfi profil képmása látható.

A párizsi Musée des Arts Décoratifs és a Louvre gyűjteményében Reymond több mint tizenöt hasonló, az egyes hónapokra jellemző tevékenységek és a zodiákus-jegyek ábrázolásával díszített dísztányérját őrzik. Így például az augusztust jelképező darabon az aratás (ld. itt), a szeptemberin a szüret (ld. itt), a decemberin pedig a disznóvágás (ld. itt) jelenete látható. A polikróm, illetve grisaille festésű darabok több, különböző években készült sorozathoz tartoznak.

A Bonhams aukciósház 2010. július 7-i londoni árverésén egy azonos jelenetet ábrázoló, az április hónapot jelképező tányér szerepelt (ld. itt).

A tál közeli analógiája továbbá a marylandi The Walters Art Museum gyűjteményében őrzött, 1566-ban készült dísztányér, melyen ugyancsak egy szerelmespár és a bolond alakja jeleníti meg a májust (ld. itt).

Irodalom

  • Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 6. (Békési Éva)
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. 213.
  • szerző: Prékopa Ágnes: Európai zománcművesség a középkortól a szecesszióig. Válogatás az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeiből. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1991. - Nr. 4. és kép
  • Szerk.: Péter Márta: Reneszánsz és manierizmus. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 289. (Szilágyi András)
  • Szerk.: Voit Pál: Zománcművészet. Régiségek könyve. Gondolat Kiadó, Budapest, 1983. - 12. kép (Weiner Piroska)
  • Szerk.: Radocsay Dénes, Farkas Zsuzsanna: Az európai iparművészet remekei. Száz éves az Iparművészeti Múzeum. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1972. - Nr. 116.
  • Somogyi A.: Limoges-i zománcainkról Az Iparművészeti Múzeum Évkönyvei, 7. (1964). 1964. - 6. kép
  • Szerk.: Ráth György, Divald Kornél: Az iparművészet könyve. III. Athenaeum Kiadó, Budapest, 1912. - 149. kép
  • Pulszky Károly, Schickedanz Albert: Kalauz az Iparművészeti Museum gyűjteményeihez. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1877. - p. 56., Nr. 34.