Tematikus válogatások

A gyűjtemény főművei

A kora középkortól a 20. századig ívelő, mintegy 150 tárgyat felölelő válogatás a különféle iparművészeti műfajok széles spektrumát reprezentálja.

Szerelem, esküvő, házasság. Díszüvegek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből

Az üveg törékenységénél fogva magában hordozza a mulandóságot, mégis számos példát találunk az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében arra, amikor egy üvegtárgy állít emléket egy több száz éve köttetett frigynek.

Körforgásban

A Körforgásban című kiállítás-sorozatot az Iparművészeti Múzeum Kortárs Dizájn Főosztálya indította útjára. A múzeum Üllői úti főépületének rekonstrukciója idején különösen fontos, hogy mozgásban tartsuk a gyűjteményt.

Új szerzemények (2019-2022)

Válogatásunkban az Iparművészeti Múzeum gyűjteményébe 2019 és 2022 között bekerült műtárgyakat mutatjuk be, beleértve a Múzeumba vásárlás illetve ajándékozás útján került kiemelkedő tárgyakat egyaránt.

Fauna, japonizmus, szecesszió – Szemelvények az Iparművészeti Múzeum utazókiállításából

A budapesti Iparművészeti Múzeum jelen tematikus válogatása a 2020 márciusában Japán felé útjára indított, a japán művészetnek az euro-atlanti kerámia- és üvegművészetben megjelenő hatását bemutató, Japonizmus és Art Nouveau című utazókiállítás állatalakokkal díszített tárgyait gyűjti össze.

Uránüveg tárgyak: más megvilágításban

Az Iparművészeti Múzeum számos és igen különböző funkciójú uránüvegből készült műtárgyat őriz gyűjteményében.

„Igyatok ebből mindnyájan…” - Válogatás az Iparművészeti Múzeum liturgikus kelyheiből

A címben szereplő idézet Máté evangéliumából származik (Mt 26, 27b). Jézus az utolsó vacsorán ezekkel a szavakkal nyújtotta a borral telt kelyhet a vele együtt lakomázó tanítványoknak, miután a kenyeret is megáldotta.

Képek az Iparművészeti Múzeum történetéből

Az Iparművészeti Múzeum Adattárának fényképgyűjteménye számos archív felvételt őriz az 1872-ben alapított intézmény történetének neves személyiségeiről, kiállításairól, eseményeiről.

Kortárs iparművészeti tárgyak

Válogatás az Iparművészeti Múzeum által 1990 után beszerzett kortárs iparművészeti tárgyakból.

Art deco és modernizmus

A 2012-ben megrendezett "Art deco és modernizmus - Lakásművészet Magyarországon, 1920-1940" című kiállítás több mint 200 tárgyat vonultatott fel a múzeum gyűjteményeiből.

Oszmán-török szőnyegek

Az Iparművészeti Múzeum a világ második leggazdagabb 15-17. századi oszmán-török szőnyegkollekciójával büszkélkedhet (az isztambuli Török és Iszlám Művészeti Múzeum után).

Főúri és nagypolgári enteriőrök Budapesten 1900 körül

Az Iparművészeti Múzeum Adattára számos archív fényképfelvételt őriz az 1900 körüli budapesti főúri paloták és nagypolgári villák enteriőrjeiről.

TIPOGRÁFIA. Nyomtatványok a Könyvtár és az Adattár gyűjteményéből

A Réseau Art Nouveau Network (RANN) 2017-től jelöl ki évente új központi tematikát a szecessziós világnap alkalmából. A 2022-es év témája: tipográfia a szecesszió művészetében.

"Bájos semmiségek"

Az Iparművészeti Múzeum több mint 200 darabot számláló legyezőgyűjteményéről teljes körű áttekintést nyújt a Maros Donka (1948-1994) által összeállított, "Bájos semmiségek" címmel 2000-ben publikált kötet.

Szecessziós műtárgyak

Tudatos gyűjtőtevékenységének köszönhetően az Iparművészeti Múzeum a maga nemében egyedülálló szecessziós gyűjteménnyel büszkélkedhet, amely a stílus magyarországi és európai fejlődéséről egyaránt reprezentatív áttekintést nyújt.

Egy tervezési kísérlet tárgyai: Házgyári konyhaprogram

1972. október 18. és 29. között a Fészek Művészklubban rendezték meg a Magyar design (10 kísérlet) című tárlatot, ahol nyolc tervező tíz munkáját vonultatta fel a három szervező: Borz Kováts Sándor, Pohárnok Mihály és Soltész György.

Az iszlám művészet emlékei

Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek egyik fontos egységét alkotják az iszlám művészet emlékei. Ezen belül különösen rangos az oszmán-török tárgyak kollekciója, amely a fegyverektől a selyemszövetből készült viseleteken és nyergeken át a kerámiákig tárgytípusok széles spektrumát foglalja magába.

Színekre hangolva: kék tárgyak

Ahogy a zöld szín esetében, a kéknél is meghatározó a természethez való viszony, mégis talán erősebb az időben változó kulturális olvasatok ereje. Míg a Római Birodalom idején a kék a barbárok (a germánok és a kelták) színe volt, az európai középkorban felértékelődött a kék: fenséges és királyi színné vált.