Írószekrény
Leltári szám: | 61.313.1 |
---|---|
Alkotó: |
Wyburd, Leonard (1865 - 1958) |
Gyár / műhely: | Liberty Co., London |
Készítés ideje: |
1897
|
Készítés helye: | Anglia (Nagy-Britannia) |
Jelzés: | nincs |
---|---|
Anyag: | bronzozott vas veret; vörösfenyő |
Technika: | esztergályozott; faragott |
Méretek: |
magasság: 169,5 cm
szélesség: 113 cm
mélység: 36,5 cm
|
A Bath Cabinetmakers Ltd. (Bath, Anglia) bútorkészítő gyár 1892-1959 között működött. A legtöbb itt kivitelezett bútort Richter testvérek – Charles Augustus (1867–1946) és Herbert Davis (1874–1955) – tervezték. Az itt bemutatott vörösfenyő írószekrény tervezője Herbert Davis Richter.
A bútor Schmidt Miksa, az osztrák származású budapesti bútorgyáros egykori mintakollekciójának darabjaival együtt került az Iparművészeti Múzeumba.
Az esztergályozott lábakon álló, konstruktív felépítésű írószekrény lehajtható írólapján a középkori bútorok nehézkes vasalatait idéző látványos veretelés látható.
A felső részt képező nyitott polc alatt lapos faragású versidézet: WORDS ARE LIKE LEAVES AND WHERE THEY MOST ABOUND / MUCH FRUIT OF SENSE BENEATH IS RARELY FOUND (Mint fán levél, könyvekben úgy a szók /Hol legsűrűbben tenyésznek / Ritkán takarnak értelem-gyümölcsöt.)
A sorok Alexander Pope (1688–1744) An Essay on Criticism (Part 2) című művéből származnak.
Irodalom
- Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 123. (Horányi Éva)
- Rostás Péter: Mágnások lakberendezője. A Friedrich Otto Schmidt lakberendezőház története (1858-1918). Geopen Kiadó, Budapest, 2010. - Nr. 550.
- Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 1.2. (Batári Ferenc)
- katalógust írta: Batári Ferenc, Békési Éva, Varga Vera, Lichner Magdolna: Brit iparművészet az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeiben a 17. századtól a 20. század elejéig. Múzsák Közművelődési Kiadó, Budapest, 1988. - Nr. 51.