Nyakék - Komlóinda

Ötvösgyűjtemény

Leltári szám: 4541
Alkotó:
Lalique, René Jules (1860 - 1945)
Gyár / műhely: Lalique Crystal Co.
Készítés ideje:
1898 - 1900
Készítés helye: Párizs
Jelzés: a peremen középen, a komlóvirág fölött: LALIQUE
Anyag: arany; maratott üveg
Technika: a jour zománc; öntött; rekeszzománc díszítés
Méretek:
magasság: 5,5 cm
szélesség: 8,3 cm
mélység: 2,1 cm

Az ékszer mestere, a szecessziós ékszerművesség kimagasló párizsi alakja, az 1900-as párizsi világkiállításon világhírűvé vált René Lalique különös érdeklődéssel fordult az üveg különféle megmunkálási lehetőségei felé. Munkásságát a XX. század első évtizedétől kizárólag ennek szentelte. Ez az azsúrzománcos (fémalap nélküli, áttetsző) technikával készült, finom, törékeny üvegnyakék természethűen formált, kanyargó komlóindát ábrázol. Az üveglevelek átlátszóak, a plasztikus komlóvirágok homályosra maratottak. A szecesszió időszakának jellegzetes ékszertípusába tartozik ez a nyak ívét követő, arra szorosan rásimuló nyakék. Széles selyemszalaggal, vagy – ahogyan egy régi fotóján látszik – párhuzamos gyöngysorokkal rögzíthették.

A párizsi Musée des Arts Décoratifs gyűjteménye Lalique két hasonló, ornamentális motívumokból álló nyakékét őrzi, melyek a Bogáncs, illetve a Fenyőtoboz fantázianevet viselik.

Irodalom

  • Pandur Ildikó: A mi szecessziónk. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2018. - Nr. 28.
  • A mi szecessziónk. A kiállított műtárgyak jegyzéke. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2018. - Nr. 9.
  • Szerk.: Gálos Miklós, Csenkey Éva: A szecesszió mesterei az Iparművészeti Múzeumban. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2013. - Nr. 4.13 (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Csenkey Éva, Gálos Miklós: Tiffany & Gallé e i maestri dell'art nouveau nella collezione del Museo di Arti Applicate di Budapest. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2013. - Nr. 4.13. (téves ltsz.mal)
  • Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 89. (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - fém 22.
  • Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 2.71 (Pandur Ildikó)
  • Budapest 1896-1914. Modernité hongroise et peinture européenne. Musée des beaux-arts, Dijon, 1995. - Nr. 130.
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/101/b.
  • szerző: Prékopa Ágnes: Európai zománcművesség a középkortól a szecesszióig. Válogatás az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeiből. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1991. - Nr. 94. és kép
  • Batári Ferenc: Iparművészeti remekek 1900-ból. Az Iparművészeti Múzeum Párizsi Világkiállításon vásárolt tárgyai. Kecskeméti Galéria, Kecskemét, 1988. - Nr. 53.
  • Szerk.: Jakabffy Imre: Art Nouveau 1900. Ars Decorativa 5, 1977. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1977. - Nr. 53. (Batári Ferenc)
  • Szerk.: Radocsay Dénes, Farkas Zsuzsanna: Az európai iparművészet remekei. Száz éves az Iparművészeti Múzeum. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1972. - Nr. 362.
  • Szerk.: Voit Pál, Csernyánszky Mária: Az Iparművészeti Múzeum mesterművei. 1896-1946. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1946. - p. 8.