Díszedény - Melpomene, Erato és Polyhymnia alakjával (Eustache Le Sueur festménye nyomán)

Kerámia- és üveggyűjtemény

Leltári szám: 6517.a-b
Alkotó:
Baldisseroni, Antonio / porcelánfestő
Gyár / műhely: Sevres-i porcelángyár
Készítés ideje:
1869 - 1872
Készítés helye: Sevres
Jelzés: a talp belsejében az átlátszó, színtelen mázban
krómzölddel, legömbölyített sarkú téglalapban: S 53 (a
gyártás éve), máz felett barnásvörössel kettős körben:
RF / DECORÉ A SEVRES 72 körirattal; a medaillonba
foglalt festmény bal alsó sarkában szignálás vörössel:
Baldisseroni 1869 (1864?)
Anyag: fém merevítő; porcelán
Technika: aranyozott; kobaltkék alap; máz felett színesen festett; öntött elemekből összeállított
Méretek:
magasság: 99 cm
átmérő (fedél): 18 cm
talpátmérő: 27,5 cm

A váza elemeit egymáshoz merevítő fémpánttal és rúddal, csavarokkal rögzítették. Felülete sötét kobaltkék mázzal 'fedett, reliefaranyozott, illetve a medaillonrész színesen, máz felett festett. A talpfoglalat és a fülek tűzaranyozott bronzból készültek, montírozottak

A kerek, sima, harang formájú talapzat kis, bemélyedő gyűrűvel kapcsolódik a tojásdad vázatesthez, melynek felső részéhez orsó formájú nyak és bronzgyűrűvel hozzáerősítve, gazdagon kiképzett szájrész csatlakozik. A kisebb átmérőjű fedél kupolás, lapos fogógombos. A talpon tűzaranyozott pánt, a váza vállán kétoldalt utólag felerősített, tűzaranyozott, bronz fülek, melyek levélformában, csigamotívummal felmagasodnak. A váza főnézetében széles, gazdagon és finoman díszített keretben egy porcelánkép. Az aranyozott keret főmotívumai: vadszőlő, repkény, olajág, minden oldal közepén egy-egy kisebb mező. A festmény témája: a zene megszemélyesített ábrázolása. Festői, tájképi környezetben három muzsikáló nőalak, antikizáló leplekbe öltözötten. (Eustache Le Sueur: Melpomene, Erato és Polyhymnia című, 1652-ben készült festménye nyomán, Musée du Louvre, Párizs - lásd itt)

A kép finoman, részletezően festett, elégikus hangulatot áraszt. A váza felülete a festmény körül egyszínű sötétkék, finom, néhol kidomborodó aranyozású: frízek és klasszicizáló motívumok, delfinek, búzaszálak, futókutya, különböző leveles, geometrikus minták sora díszíti.

A váza formája, díszítése egyaránt antikizáló. A későklasszicizmus, a hellén kultúra iránt ismét megerősödött nosztalgia szellemében készült reprezentatív műtárgy.

Rokon jellegű váza szerepelt – szintén Baldisseroni műveként – az Union Centrale des Arts Décoratifs 1884. évi párizsi kiállításán (Catalogue de l'exposition rétrospective des porcelaines de Vincennes et de Sévres. O. du Santel et E. Williamson, Impr. réunies Paris, 1884, 5. p. 1. szám, a sévres-i kerámia múzeum tulajdonából).

Irodalom

  • a kiállítást rendezte: Batári Ferenc, Vadászi Erzsébet: Historizmus és eklektika. Az európai iparművészet stíluskorszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1992. - Nr. 184. (Csenkey Éva)