Mária-kegyszobor köpenye
| Leltári szám: | 7695 | 
|---|---|
| Készítés ideje: |    
    18. SZÁZAD 1. FELE   
 | 
            
| Készítés helye: | Franciaország | 
| Anyag: | selyemfonal; selyemszövet; zsenília | 
|---|---|
| Technika: | brosírozott; mintásan szövött | 
| Méretek: |        
      hosszúság:      128      cm     
        
      szélesség:      110      cm     
   | 
            
Az öltöztethető Madonna kegyszobroknak a liturgiának megfelelően más-más színű ruhákat készítettek. A köpeny, hosszúkás trapézforma, beborítja a testet, a gyermek Jézust tartó kar számára kerek nyílást hagyva. Anyaga meggyszínű. Ornamentikája a 18. században kedvelt – az anyag hosszán végigvonuló, hullámvonalban vezetett – csipkeminta. A mintát zöld leveles, kék közepű fehér virágok kísérik, a hullámvonal íveiben naturalisztikus vörös rózsatövek. A zsenilia-munka egy fajtájával szegett, körben egy, az alján öt sorban. A szegélyen fehér, világos- és vörösbarna, világos- és sötétzöld színű, hálószerű alapon plasztikus színes virágok. 
A Jézus köpeny (IM ltsz. 7696.) anyaga azonos, lekerekített aljú trapéz forma, bevarrott ujjakkal. Körben egy sor zsenilia szegi.
Hasonló anyagot közöl (Falke, O. von: Kunstgeschichte der Seidenweberei. Berlin, 1913, 2. köt., 135. p., 591. kép illetve Markowsky, B.: Europäische Seidengewebe des 13-19. Jahrhundert: Kunstgewerbemuseum der Stadt Köln. Köln, 1976, Nr. 608.).
      A Jézus köpeny (IM ltsz. 7696.) anyaga azonos, lekerekített aljú trapéz forma, bevarrott ujjakkal. Körben egy sor zsenilia szegi.
Hasonló anyagot közöl (Falke, O. von: Kunstgeschichte der Seidenweberei. Berlin, 1913, 2. köt., 135. p., 591. kép illetve Markowsky, B.: Europäische Seidengewebe des 13-19. Jahrhundert: Kunstgewerbemuseum der Stadt Köln. Köln, 1976, Nr. 608.).
Irodalom
- Szerk.: Szilágyi András, Péter Márta: Barokk és rokokó. Az európai iparművészet stíluskorszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1990. - Nr. 7.14. (Tompos Lilla)
 - előszó: Végh Gyula: Régi egyházművészet országos kiállítása. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1930. - Nr. 549.