Installáció - uniVERset

Kerámia- és üveggyűjtemény

Leltári szám: 2021.493.1.1-17
Alkotó:
Néma, Júlia (1973 - ) / keramikus
Gyár / műhely: Alföld Porcelán Edénygyár Zrt.
Készítés ideje:
2011
Készítés helye: Hódmezővásárhely; Kalifornia (U.S.A.)
Jelzés: jelzetlen
Anyag: fa; porcelán
Technika: formára korongolt; magastüzű fatüzes égetés; öntött
Méretek:
magasság: 20 cm
szélesség: 130 x 80 cm
magasság: 3,7 cm
átmérő: 24,2 cm
magasság: 2,7 cm
átmérő: 24,3 cm
magasság: 2,6 cm
átmérő: 23,7 cm
magasság: 6 cm
átmérő: 18,5 cm
magasság: 5,8 cm
átmérő: 18,5 cm
magasság: 2,6 cm
átmérő: 19,5 cm
magasság: 2,5 cm
átmérő: 19,5 cm
magasság: 2,3 cm
átmérő: 19,5 cm
magasság: 7,3 cm
átmérő: 10 cm
magasság: 6,3 cm
legnagyobb szélesség: 10,5 cm
magasság: 2,3 cm
átmérő: 16 cm
magasság: 2,3 cm
átmérő: 16 cm
magasság: 2,3 cm
átmérő: 16 cm
magasság: 6,5 cm
átmérő: 8,3 cm
hosszúság: 132 cm
szélesség: 11,2 x 11,4 cm
hosszúság: 132 cm
szélesség: 11,2 x 11,4 cm
hosszúság: 132 cm
szélesség: 11,2 x 11,4 cm

Néma Júlia uniVERset című installációjának kettős célja van. Egyrészt tiszteleg és emléket állít Ambrus Éva 1976-1977-ben tervezett UNISET-212 vendéglátóipari készletének (lásd IM ltsz. 79.219.1–69. főszámok alatt), másrészt pedig arra a kérdésre ad egy lehetséges választ, hogy a sorozatgyártott, nagyipari tárgyak, miként tehetők egyedivé. Néma Júlia megoldása az Alföld Porcelán Edénygyár Zrt. gyárából megvásárolt, még ma is gyártott UNISET-212 szerviz zsengélt (egyszer égetett) darabjainak második, mázas égetése helyett, a hagyományos, magas hőmérsékletű fatüzeléses égetési folyamat alkalmazása, amely minden darabon eltérő hőlenyomatokat, hamulerakódásokat, sőt akár formai deformitásokat eredményez a hófehér, uniformizált végeredmény helyett.

Néma Júlia DLA-kutatásában, majd az abból kiadott könyvében – többek között – a hagyományos, magas hőmérsékletű, fatüzeléses égetéstechnikákat és azok történeti, esztétikai, filozófiai és technikai vonatkozásait vizsgálta elsősorban a kelet-ázsiai kerámiaművészetben (lásd itt és itt). Alapvetése, hogy az égetés során, a tárgyakon keletkező hőlenyomatok, hamulerakódások, deformálódások, ahogyan ő nevezi összefoglalóan ezeket a tűznyomokat a fotogramok nyomán – pyrogramok – egyedivé teszik a készre égő kerámiákat, mivel a fatüzes égetés eredménye soha nem reprodukálható teljes mértékben. Néma Ambrus Éva korszakjelző, karakteres készletét is kiégette a módszerrel, amellyel autonóm művekké alakította, emelte a tárgyakat.

Az uniVERset installáció egyes tárgyainak égetési folyamata térben és időben is igen tág: a Hódmezővásárhelyről vásárolt tárgyakat a keramikus Frederick L. Olsen kaliforniai műhelyébe szállíttatta. A speciális anagama kemencében három napon keresztül, 1350 °C-on égtek a porcelánok, amelyekre a különleges tamariszk és ponderosa pine fafajták hamuja olvadt rá: a tűz narancsos színei mellett, egészen sötétzöld árnyalatokat, szinte sómáz hatását keltve. A gázkemencében égő, hófehér porcelántárgyak hűvös tökéletessége éles kontrasztot képez az installációban a melléjük helyezett, fatüzelésű kemencében égetett darabokkal.

Néma Júlia munkáiról bővebben itt és itt.

Irodalom

  • Novák Piroska: Voices in Ceramics. Contemporary Hungarian Ceramic Art. Museum of Modern Ceramic Art, Gifu / Japán, 2023. - p. 216. Nr. 66; fotó: p. 104-105. Nr. 66
  • szerző: Néma Júlia: Magas hőfokon. Közelítések a fatüzes kerámiához. Scolar, Budapest, 2013. - 154-157. pp.