Installáció - uniVERset
Leltári szám: | 2021.493.1.1-17 |
---|---|
Alkotó: |
Néma, Júlia (1973 - ) / keramikus |
Gyár / műhely: | Alföld Porcelán Edénygyár Zrt. |
Készítés ideje: |
2011
|
Készítés helye: | Hódmezővásárhely; Kalifornia (U.S.A.) |
Jelzés: | jelzetlen |
---|---|
Anyag: | fa; porcelán |
Technika: | formára korongolt; magastüzű fatüzes égetés; öntött |
Méretek: |
magasság: 20 cm
szélesség: 130 x 80 cm
magasság: 3,7 cm
átmérő: 24,2 cm
magasság: 2,7 cm
átmérő: 24,3 cm
magasság: 2,6 cm
átmérő: 23,7 cm
magasság: 6 cm
átmérő: 18,5 cm
magasság: 5,8 cm
átmérő: 18,5 cm
magasság: 2,6 cm
átmérő: 19,5 cm
magasság: 2,5 cm
átmérő: 19,5 cm
magasság: 2,3 cm
átmérő: 19,5 cm
magasság: 7,3 cm
átmérő: 10 cm
magasság: 6,3 cm
legnagyobb szélesség: 10,5 cm
magasság: 2,3 cm
átmérő: 16 cm
magasság: 2,3 cm
átmérő: 16 cm
magasság: 2,3 cm
átmérő: 16 cm
magasság: 6,5 cm
átmérő: 8,3 cm
hosszúság: 132 cm
szélesség: 11,2 x 11,4 cm
hosszúság: 132 cm
szélesség: 11,2 x 11,4 cm
hosszúság: 132 cm
szélesség: 11,2 x 11,4 cm
|
Néma Júlia uniVERset című installációjának kettős célja van. Egyrészt tiszteleg és emléket állít Ambrus Éva 1976-1977-ben tervezett UNISET-212 vendéglátóipari készletének (lásd IM ltsz. 79.219.1–69. főszámok alatt), másrészt pedig arra a kérdésre ad egy lehetséges választ, hogy a sorozatgyártott, nagyipari tárgyak, miként tehetők egyedivé. Néma Júlia megoldása az Alföld Porcelán Edénygyár Zrt. gyárából megvásárolt, még ma is gyártott UNISET-212 szerviz zsengélt (egyszer égetett) darabjainak második, mázas égetése helyett, a hagyományos, magas hőmérsékletű fatüzeléses égetési folyamat alkalmazása, amely minden darabon eltérő hőlenyomatokat, hamulerakódásokat, sőt akár formai deformitásokat eredményez a hófehér, uniformizált végeredmény helyett.
Néma Júlia DLA-kutatásában, majd az abból kiadott könyvében – többek között – a hagyományos, magas hőmérsékletű, fatüzeléses égetéstechnikákat és azok történeti, esztétikai, filozófiai és technikai vonatkozásait vizsgálta elsősorban a kelet-ázsiai kerámiaművészetben (lásd itt és itt). Alapvetése, hogy az égetés során, a tárgyakon keletkező hőlenyomatok, hamulerakódások, deformálódások, ahogyan ő nevezi összefoglalóan ezeket a tűznyomokat a fotogramok nyomán – pyrogramok – egyedivé teszik a készre égő kerámiákat, mivel a fatüzes égetés eredménye soha nem reprodukálható teljes mértékben. Néma Ambrus Éva korszakjelző, karakteres készletét is kiégette a módszerrel, amellyel autonóm művekké alakította, emelte a tárgyakat.
Az uniVERset installáció egyes tárgyainak égetési folyamata térben és időben is igen tág: a Hódmezővásárhelyről vásárolt tárgyakat a keramikus Frederick L. Olsen kaliforniai műhelyébe szállíttatta. A speciális anagama kemencében három napon keresztül, 1350 °C-on égtek a porcelánok, amelyekre a különleges tamariszk és ponderosa pine fafajták hamuja olvadt rá: a tűz narancsos színei mellett, egészen sötétzöld árnyalatokat, szinte sómáz hatását keltve. A gázkemencében égő, hófehér porcelántárgyak hűvös tökéletessége éles kontrasztot képez az installációban a melléjük helyezett, fatüzelésű kemencében égetett darabokkal.
Irodalom
- Novák Piroska: Voices in Ceramics. Contemporary Hungarian Ceramic Art. Museum of Modern Ceramic Art, Gifu / Japán, 2023. - p. 216. Nr. 66; fotó: p. 104-105. Nr. 66
- szerző: Néma Júlia: Magas hőfokon. Közelítések a fatüzes kerámiához. Scolar, Budapest, 2013. - 154-157. pp.