Leltári szám: 3096
Készítés ideje:
16. SZÁZAD (feltehetően)
Készítés helye: Németország
Anyag: acél penge; hegyikristály; réz
Technika: aranyozott; cizellált; csiszolt; öntött; vésett
Méretek:
hosszúság: 22 cm
szélesség: 1,5 cm

A kés egyenes acélpengéjének éle és foka tompa hegyben találkozik, töve aranyozott rézveretben ül, mely szörnyfejet ábrázol, és a nyél felé négyoldalú homorú taggal folytatódik. A nyél baluszter idom, mely négy átlyukasztott hegyikristály tagból áll, felváltva hasábos, kerek és tojásdad, melyeket csipkésszélű, aranyozott rézlevelek választanak el, s ezek a tagok a penge folytatását alkotó rézrúdra vannak felfűzve, végén kerek réz rögzítő gomb.

A hozzá tartozó villa (ltsz. 3097) háromágú, aranyozott, melynek tövében két széthajló csigás dísz, a nyél felé hatoldalú gomb vezet át. Hegyikristály nyele azonos a késével.

A készlethez tartozó kanál ismertetését ld. 3098 ltsz. alatt.

Irodalom

  • Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 63. (Békési Éva)
  • szerző: Horváth Hilda: Iparművészeti kincsek Magyarországon. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2000. - Nr. 92-93.
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. 244.
  • Horváth Hilda: Adalékok a század eleji magyar műgyűjtés történetéhez: az 1907-es budapesti amateur kiállítás. Művészettörténeti Értesítő, 42. (1993). 1993. - p. 37., 55. jegyzet
  • Lovag Zsuzsa: Glück Frigyes. Egy polgári műgyűjtő a források tükrében. Ars Decorativa 13, 13. (1993). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1993. - p. 233.
  • Szerk.: Péter Márta: Reneszánsz és manierizmus. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 183. (Mikes Ildikó)
  • szerző: Mikes Ildikó: Az evőeszközök története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1971. - Nr. 4. kép
  • szerző: Meller Simon: Glück Frigyes gyűjteménye. Magyar Iparművészet, 7. (1904) 4. szám. Budapest, 1904. - p. 163. Nr. 23. kép (Meller Simon)