Szőnyeg - ún. vázás mintával
Leltári szám: | 73.186.1 |
---|---|
Készítés ideje: |
17. SZÁZAD
|
Készítés helye: | Irán (Perzsa Birodalom); Iszfahán |
Anyag: | gyapjú; pamut |
---|---|
Technika: | szenné (aszimmetrikus) csomózás |
Méretek: |
szélesség: 142 cm
hosszúság: 242 cm
csomósűrűség: 3703 csomó/dm2
|
A perzsa szőnyegművészet a Szafavidák uralkodása alatt, a 16-17. században élte fénykorát, ekkor készültek a világ legkülönlegesebb és legdrágább szőnyegei. A Szafavida perzsa sahok uralkodói manufaktúrákat tartottak fenn Kirmán, Iszfahán és Tebriz városokban, ahol gyakran tisztaselyemből csomózott, arany- és ezüstfonallal átszőtt szőnyegek is készültek. Az utókor ezeket a szép számban fennmaradt, kisebb és nagyobb méretű, gyapjú ill. selyem szőnyegeket mintázatuk szerint csoportosítja, úgy mint vadászjelenetes-, állatalakos-, kertes-, medalionos-, lengyel- vagy Abbasz-, bokros és fás-, vázás-, palmettás-, stb. szőnyegeket.
Az itt bemutatott szőnyeg az utóbbi csoportba sorolható a középmezejét díszítő, vékony indákra fűzött nagyméretű, stilizált virágfejek, más szóval virág-palmetták alapján.
Azokat a hasonló mintázatú szőnyegeket, ahol az indák közt egy-egy apró vázamotívum jelenik meg, vázás szőnyegeknek nevezzük.
Irodalom
- Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - textil 93.
- Radvánszky Béla: Magyar családélet és háztartás a XVI-XVII. században. I. (Reprint). Helikon Kiadó, Budapest, 1986. - 25. kép
- Szerk.: Voit Pál, László Emőke: Régiségek könyve. Gondolat Kiadó, Budapest, 1983. - p. 438., 21. kép
- Gombos Károly: Régi perzsa és anatóliai szőnyegek. Damjanich János Múzeum, Szolnok, 1979. - Nr. 5.
- Perzsa szőnyegek. Kiállítás a Miskolci Galériában a budapesti Ipraművészeti Múzeum gyűjteményéből. Miskolc, 1979. - Nr. 6.
- Szerk.: Miklós Pál: Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményei. Magyar Helikon, Budapest, 1979. - 319.
- Batári Ferenc: Neuerwerbungen vorderasiatischer Teppiche (1973—1977). Ars Decorativa, 6. (1979). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1979. - Nr. 18.