Tálka - Fagyöngyággal
Leltári szám: | 69.1241.1 |
---|---|
Alkotó: |
Massier, Pierre Clement (1844 - 1917) / tervező |
Készítés ideje: |
1898 KÖRÜL
|
Készítés helye: | Golfe-Juan |
Jelzés: | benyomott CLEMENTE MASSIER / GOLFE JUAN /A. M. /, fémfényű zölddel Clement / MASSIER Golfe JUAN / a. M. /; a peremen beütött fémjegyek: álló alján, a peremen: rombuszban A C monogram között trombita, alatta és felette ötágú csillag feloldatlan mesterjegy; francia ezüstfinomsági jegy. |
---|---|
Anyag: | ezüst montirozású; opaküveg gyöngyök; szemcsés kőedény |
Technika: | fémlüszter festéssel; savmaratott |
Méretek: |
magasság: 5,8 cm
szájátmérő: 7,7 cm
talpátmérő: 8,1 cm
|
A historizmus a kerámiaművességben nemcsak a régi edényformák és díszítményeik újrafogalmazására, de a művesség története során feledésbe merült különleges technikák újjáélesztésére is törekedett. A távol-keleti alapanyagokra és a különleges máztechnikákra is kiterjedő kísérletsorozat a szecesszióban teljesedett ki. A legjellemzőbb egyik ilyen technika a fémlüszter, a közel-keleti eredetű, spanyol-mór közvetítéssel Itáliába került eljárást a reneszánsz fénykorában Gubbióban és Derutában alkalmazták mesterfokon, majd néhány száz évre feledésbe merült készítésének módja. A 19. században számos európai keramikus folyatatott a fémlüszterrel sikeres kísérleteket – Magyarországon Zsolnay Vilmos (1828–1900), francia földön Clément Massier (1844–1917).
Massier apja vallauris-i kerámiaműhelyében tanult, majd fivérével vezette a műhelyt. 1883-ban új műhelyt létesített Golfe Juan-ban, itt készültek első fémlüszter festésű kerámiái, amelyek néhány év múlva, 1889-ben a párizsi világkiállításon már aranyérmet nyertek.
Massier finoman mintázott, olykor kicsiny ékszerszerű kerámiáit gyakorta foglalták ezüstbe, a finoman trébelt növényi ornamentika – fagyöngyágak, borostyánindák – az edények szájperemét fonja körül. A fagyönggyel montírozott fém reflexfényű, bíborszínű, lila, zöld és kék mázú tálka további különlegessége egy újabb anyag, az üveg alkalmazása. Az opaküveg gömböcskék fénytörése természethűen idézi a növény parányi terméseit.
Irodalom
- Szerk.: Csenkey Éva, Gálos Miklós: Tiffany & Gallé e i maestri dell'art nouveau nella collezione del Museo di Arti Applicate di Budapest. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2013. - Nr. 4.12.
- Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 119. (Balla Gabriella)
- Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - kerámia 60.
- Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 2.26. (Balla Gabriella)