Talpas tál fedéllel - neoreneszánsz dekorral

Kerámia- és üveggyűjtemény

Leltári szám: 4583.a-b
Gyár / műhely: Sevres-i porcelángyár
Készítés ideje:
1862
Készítés helye: Sevres
Jelzés: alján masszába karcolva: CR 62.3. (feloldatlan
művészjelzés, 1862. március); máz alatt
krómzölddel fekvő keretben: S. 62; máz felett
barnásvörössel bélyegezve: N, felette korona, kétoldalt
felirattal: DORE A SEVRES, alatta: 62
Anyag: porcelán
Technika: sablonnal korongozott; ún. pâte-sur-pâte technika
Méretek:
magasság: 24 cm
talpátmérő: 13,4 cm
szájátmérő: 18,5 cm
fedél magassága: 8 cm
átmérő (fedél): 20,5 cm

Kerek, felfelé gyűrűsen szűkülő talapzaton, a nódusz és rövid nyél felett széles, lapos fedeles kehely. A fedél szintén lapos, pereme kinyúlik a kidomborodó rozetta felett domború és homorú íveléssel csatlakozik a bábszerű fogógomb. Az egész felületen dús, domborműves késő-reneszánsz jellegű díszítmény. Lapos, összefonódó szalagminta között növényi ornamentika. A kelyhen és a nóduszon gyümölcsös csokrok, réteges, finoman árnyaló fehér porcelán masszából.

Ez a fedeles edény a viszonylag ritka sévres-i neoreneszánsz modellek közé tartozik. Előképe az ún. Saint-Porchaire-i, Oiron vagy Henry-Deux-kerámia, a készítés, illetve a felhasználás helyszínéről, a megrendelőről elnevezve. Az előképek berakásos mintázatának hatását finom, domborműves felülettel és a rokon színek kékesszürke, zöldes árnyalataival éri el, a Sévres-ben Henri Regnault porcelánfestő által kidolgozott masszafestő eljárással kombinálva.

Hasonló tárgyat őriz, lila változatban, a sévres-i Musée National de Céramique (ltsz. 6564. - vö.: Antoinette Fay-Halle - Barbara Mundt: Europäische Porzellan vom Klassizismus bis zum Jugendstil. Fribourg 1983, p. 175., 299. kép).

Irodalom

  • a kiállítást rendezte: Batári Ferenc, Vadászi Erzsébet: Historizmus és eklektika. Az európai iparművészet stíluskorszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1992. - Nr. 183. (Csenkey Éva)
  • Szerk.: Radocsay Dénes, Farkas Zsuzsanna: Az európai iparművészet remekei. Száz éves az Iparművészeti Múzeum. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1972. - Nr. 340.
  • Kiss Ákos: A hisztoricizmus iparművészetének kérdéséhez. Művészettörténeti Értesítő, 18. (1969). 1969. - 160-171:161.; 2. kép