Üvegplasztika - Haiku – Eső a tónál (A Haiku-sorozat első darabja)
Leltári szám: | 2024.33.1 |
---|---|
Alkotó: |
Haba, Erika (1970 - ) / üvegművész |
Készítés ideje: |
2020
|
Készítés helye: | Dunaharaszti |
Jelzés: | az üvegkép oldalán gravírozva: HE összekapcsolt monogram, mellette 2020 |
---|---|
Anyag: | síküveg |
Technika: | csiszolt; formába összeolvasztott (fusing); hajlított; polírozott |
Méretek: |
magasság: 35,1 cm
vastagság: 1,4 cm
szélesség (talapzat): 36,5 x 10 cm
|
Haba Erika üvegművész a 2020-ban elkezdett Haiku című sorozatában a japán haiku versek iránti régi és mély érdeklődését vette inspirációul. Lírai hangvételű üvegképeket készít, amelyek egyesítik a táblakép, a relief és a plasztika műfajait, az üveg médiumán keresztül pedig a megfoghatatlan, főként a természetből merítő, elillanó pillanatokat rögzíti, amelyek a japán haikuk jellegzetes témája, motívuma. Az egymás elé állított, kemencében összeolvasztott üvegrétegek a japán tusfestmények és fametszetek finom, lazúrosan áttetsző rétegeit idézik meg. Haba üvegképei ábrázolási stílusukban is követik a japán művészet egyszerre naturalisztikus és stilizáló jellegét.
A Haiku – Eső a tónál című alkotás a széria első darabja, komor, fekete alapszínével egy éppen zajló, sötéten tomboló vihart idéz meg. A nyilakként zúduló esőcseppek záporában az üde, vízparti növények kissé elmosódó képe a 2020. év súlyos terheire, viszontagságaira is utal. A másik, a Hegyi patak című alkotás (ltsz. 2024.34.1.), a sorozat harmadik darabja, amelynek atmoszférája már inkább a remény és a megújulás jegyében komponált. Egy, a téli fagyokból kiolvadó, újjáéledő hegyi patak friss és tiszta vizének áttetsző mélységeibe látunk bele, a folyam gyors mozgásának, apró buborékokkal tarkított színes élővilágának üvegrétegekbe sűrített képében. A két alkotás – eltérő hangulataikkal és üzeneteikkel – egymást kiegészítő ellentétpárként értelmezhető.