Váza - Kobaktök alakú
Leltári szám: | 1389 |
---|---|
Gyár / műhely: | Zsolnay-gyár (Pécs) |
Készítés ideje: |
1882 KÖRÜL
|
Készítés helye: | Pécs |
Jelzés: | talpán máz alatti kékkel öttornyos gyári jegy T. J. M. betűkkel (Zsolnay Vilmos gyermekei, Teréz, Júlia és Miklós neveinek kezdőbetűi) |
---|---|
Anyag: | keménycserép |
Méretek: |
magasság: 18,7 cm
szájátmérő: 2,1 cm
talpátmérő: 7 cm
|
Zsolnay Vilmos célja a magyar kerámiaművészet megteremtése volt. Művészi útkeresésében a magyar népi hagyomány felelevenítése mellett döntő volt a keleti művészet. Az 1851-es londoni világkiállítást követően Európa meghatározó élménye lett a mesés Kelet és művészete, mely átitatta a historizmust és elősegítette a modern művészet, így a századfordulót átható szecesszió megszületését is, új szemlélettel ajándékozva meg az öreg kontinens alkotóit. A világkiállítások során a japán kerámia megkezdte diadalútját és döntően befolyásolta az európai kerámiaművészetet. Zsolnay főként a kínai művészettől tanult, felfedezvén a távol-keleti formavilágot, ám e hatás nemcsak formák, motívumok átvételében nyilvánult meg, hanem mázkísérletekben is. A közkedvelt, igen gyakori forma, a két tagból álló kobaktök (ikertök) alakú vázatest szintén keleti előképeket követ (ld. itt).
Irodalom
- szerző: Horváth Hilda: Iparművészeti kincsek Magyarországon. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2000. - Nr. 48.
- Csenkey Éva: A magyar szecesszió kerámiaművészete. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1985. - Nr. 9.