Virág (szobor tartozéka) - Vadrózsa
Leltári szám: | 5403 |
---|---|
Alkotó: |
Lalique, René Jules (1860 - 1945) |
Készítés ideje: |
1904
|
Készítés helye: | Párizs |
Jelzés: | a bal alsó fémszirom hátoldalán bemélyítve: LALIQUE |
---|---|
Anyag: | arany; ezüst; maratott üveg |
Technika: | zománc |
Méretek: |
hosszúság: 16 cm
szélesség: 6,7 cm
súly: 33,1 g
|
Kettécsavarható, enyhén ívelt ezüst szár végén lecsavarható, homályosra maratott, áttetsző, kékesen opalizáló üvegből készült ötszirmú vadrózsa (Rosa canina). Szirmai közt egy-egy hosszúkás, keskeny csészelevél, belsejében apró bibék tömege. A csészelevelek kék, a bibék zöldes zománccal borítottak.
A virág eredetileg Jean-Paul Aubé (1837-1916) és tanítványa, Gaston Lachaise (1882 –1935) 1900-ban készült, a Hála allegorikus nőalakját ábrázoló, körtefából faragott szobrát egészítette ki. Az 1900. évi párizsi világkiállításon nagydíjjal kitüntetett szobor az Iparművészeti Múzeum gyűjteményébe került, ahol azonban 1944/45-ben elpusztult fényképfelvétel nem maradt fenn róla. (A párizsi Archives Nationales-ban őrzött irat tanúsága szerint Aubé művét a párizsi Musée du Luxembourg kívánta megvásárolni 1900-ban, végül azonban Radisics Jenő szerezte azt meg az Iparművészeti Múzeum gyűjteménye számára, 2413 Koronáért.)
Radisics Jenő 1901-ben megjelent ismertetésében a következőképp írja le a művet: "Szobor: A háladatosság. Fatörzshöz támaszkodó fiatal leány. Haja göndör fürtökben vállaira omlik alá. Bal kezét szívére teszi, jobbjával pedig egy aranyból való, zománczolt virágot nyújt. Mag.: 0,86 m. A szobrot P. L. (sic!) Aubé faragta, a virágot pedig R. Lalique készítette."
Aubé, aki korábban a párizsi képzőművészeti főiskola (École des Beaux-arts) szobrász professzora volt, 1896-tól igazgatóként vezette a párizsi iparművészeti főiskolát (École Municipale Bernard-Palissy), ahol korábban Lalique is tanulmányokat folytatott.
A szobrot kiegészítő virág 1904-ben elveszett, pótlása érdekében Radisics Jenő levélben fordult René Lalique-hoz (ld. IM Adattár, 261/1904).
Az 1900 körüli években Lalique több hasonló, dísztárgyként szolgáló „fémvirágot” is készített. Így például a párizsi Musée d'Orsay őrzi az 1897-ben készült Mákvirág, illetve az és 1902-ben készült Medvetalp című alkotásait.
Irodalom
- Szerk.: Balla Gabriella: Tiffany & Gallé. A szecesszió üvegművészete. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2007. - Nr. 4.40.
- Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 2.75 (Pandur Ildikó)
- szerző: Prékopa Ágnes: Európai zománcművesség a középkortól a szecesszióig. Válogatás az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeiből. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1991. - Nr. 95.
- Radisics Jenő: Az 1900. évi nemzetközi párisi világkiállításon vásárolt iparművészeti gyűjtemény leíró jegyzéke. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1901. - Nr. 125.